De Franse tolwegen worden geëxploiteerd door vier grote bedrijven: Auroroutes Paris-Rhin-Rhône APRR, Autoroute du sud de La France ASF, de Société des autoroutes du nord et de l'est de la France (Sanef) en tenslotte is er de Compagnie financière et industrielle des autoroutes Cofiroute. Cofiroute is al in 1970 opgericht en daarmee het oudste – maar tegelijk – kleinste bedrijf onder deze wegexploitanten. APRR, ASF en Sanef zijn alle aan de beurs van Parijs genoteerd. Dat geldt echter slechts voor een klein deel van de aandelen, want de Franse staat heeft zoals altijd ook hier een dikke vinger in de pap gehouden. Nu Parijs eindelijk ook werk wil gaan maken van de privatisering staan ook de wegexploitanten in de etalage. In de met veel geheimzinnigheid en Franse bombarie omgeven biedronde hebben zich achttien gegadigden gemeld. Onder de belangstellenden bevindt zich ook een aantal buitenlandse spelers. Zo hebben zowel Autostrada uit Italië als de Spaanse specialisten Abertis en Itinere zich gemeld en heeft ook het Britse investeringsbedrijf Terra Fima voor alle drie bedrijven belangstelling. Dat niet-Fransen daardoor met de 'familiejuwelen' aan de haal dreigen te gaan, is vooral de Franse politiek in het verkeerde keelgat geschoten. Parlementsleden proberen de procedure nu zo te veranderen dat de regering de privatisering er niet per decreet kan doorjagen maar per wet moet regelen.