De aankoop zou Volkswagen beter beschermen tegen een eventuele 'vijandige' overname als de omstreden Volkswagen-wet, die voorkomt dat een investeerder een groter aandeel krijgt dan twintig procent, naar verwachting in 2007 zal worden afgeschaft. Bovendien beschermt het de onafhankelijkheid van het familiebedrijf Porsche, zo schrijft de zakenkrant Financial Times. Porsche is een relatief kleine maar sterke onderneming. Vorig jaar verkocht het bedrijf wereldwijd een kleine negentig duizend auto's. Dat staat in schril contrast met de volumes van Volkswagen. Die haalt aantallen rond de vijf miljoen maar maar heeft problemen met de winstgevendheid van het merk Volkswagen. Het nieuws is goed voor VW dat momenteel tobt met enorme verliezen in Amerika, grote problemen in China en hoge arbeidskosten in Duitsland. De topman van Porche, Wendelin Wiedeking, spreekt van een 'Duitse oplossing' die noodzakelijk zou zijn voor een stabiele ontwikkeling van Volkswagen. Hij benadrukt het belang van de samenwerking die nu al tussen de bedrijven bestaat. Volkwagen helpt bij het bouwen van de Porsche Cayenne en de bedrijven werken samen aan de ontwikkeling van hybrides. Ferdinand Piëch zou de genius achter het plan zijn. Hij is zowel voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen (als kleinzoon van de oprichter) een van de grootste aandeelhouders van Porsche. Volkswagen en de deelstaat Niedersachsen zijn beide enthousiast over het plan. Niedersachsen is nu de grootste aandeelhouder van VW met achttien procent. Posche heeft overigens benadrukt dat het 'onder geen voorwaarde' een overname nastreeft. Het bedrijf zou de zaak uit de kas kunnen bekostigen.