VW heeft in de afgelopen periode gedreigd de nieuwe suv in Portugal te zullen bouwen omdat Duitse werknemers veel te duur zijn maar ziet er nu toch van af. De beslissing komt heel kort nadat Porsche heeft aangekondigd een belang van maar liefst twintig procent in Volkswagen te nemen. Dit heeft in de zakenwereld de vraag opgeroepen of in Duitsland het economische nationalisme opnieuw de kop opsteekt, schrijft Financial Times. Volkswagen is de laatste weken erg actief met herstructureren. Door natuurlijk verloop, vervroegde pensionering en het schrappen van banen wil de fabrikant vijf- van de honderdduizend Duitse banen per jaar schrappen. Onderdeel van de deal zou ook zijn dat er nog een model in Wolfsburg wordt gebouwd onder het bestaande ‘huistarief’. Maar dat moet dan wel worden aangepast, aldus een woordvoerder van Volkswagen. Ook in Emden moeten besprekingen over dat tarief op gang komen. Ook DaimlerChrysler zou vijfduizend Duitse werknemers kwijt willen, ruim vijf procent van het bestand. De personeelsreductie zou één van de eerste acties zijn van Dieter Zetsche, de recent aangetreden Mercedes-baas. Hij wordt bovendien topman van het hele DaimlerChrysler-concern als opvolger van Schrempp. In Duitsland is een trend waarneembaar waarin de arbeidsvoorwaarden ‘flexibeler’ worden. De arbeidskosten zijn er in 2004 gedaald maar die moeten ook in 2005 en 2006 verder dalen. De Duitse autofabriekarbeiders zijn wereldwijd nog steeds de bestbetaalden.