De werkgever moet namelijk vanaf 1 januari het roken verbieden in werkruimten ‘zowel binnen als buiten de onderneming’. Dus er mag ook niet meer worden gerookt in een ‘firmawagen’ of in de cabine van een vrachtwagen. Alleen de open lucht wordt niet rookvrij verklaard, aldus Progress Lawyers Network in Antwerpen. Onder het totale rookverbod valt ook het vervoermiddel dat de werkgever ter beschikking stelt voor de verplaatsing van en naar het werk. Volgens Fleet Business Webzine lijkt er de laatste maanden een consensus gegroeid te zijn over de juiste betekenis van het rookverbod in auto’s van de zaak. De gebruiker van een auto zou geen enkele beperking voor privé-doeleinden of woon-werkverplaatsingen opgelegd worden. Elk ander gebruik valt onder de toepassing van het Koninklijk Besluit en is dus verboden. In Nederland is roken op publieke plaatsen niet verboden, maar binnen de Europese Unie geldt zo’n verbod wel in Italië, Noorwegen, Ierland en Malta. In Frankrijk kreeg onlangs een wetsontwerp om roken te verbieden op werkplekken en in openbare gelegenheden in het parlement niet genoeg steun van de centrumrechtse regeringspartij UMP, de partij van de Franse president Jacques Chirac. Een rookverbod in lease-auto’s zou een weldadig effect op de restwaarde en dus het leasetarief kunnen hebben. Een gebruikte auto waarin gerookt is, levert aanzienlijk minder op.