Audi laat al tien jaar achtereen stijgende verkoopcijfers zien en ook in 2006 zal dat weer gebeuren, voorspelde topman Winterkorn in Automotive News Europe. Dit zal met name komen door de introductie van de Q7, de eerste suv van het Duitse premiummerk. Audi heeft in 2005 ruim 829 duizend eenheden afgezet, een toename van ruim zes procent. In Nederland groeide het marktaandeel van 2,3 naar 3,2 procent, een stijging van maar liefst 39 procentpunten. Het merk heeft zich ten doel gesteld wereldwijd een miljoen auto's te verkopen in 2008. Moederbedrijf Volkswagen AG heeft de goede resultaten van Audi hard nodig omdat dat merk eigenlijk voor de concernwinst moet zorgen. De verwachting is dat het grootste merk Volkswagen in 2005 niet meer dan quitte gespeeld zal hebben, hoewel de afzet steeg. De concernafzet van Volkswagen AG was vorig jaar 5,24 miljoen eenheden, een stijging van ruim drie procent wereldwijd. Maar op belangrijke markten als de VS en China verloor het aanzienlijk. Volkswagen gaat zich nu richten op de sterk groeiende markt in Rusland; na jarenlange onderhandelingen zal VW er nu ook een fabriek bouwen in de buurt van Moskou. Het concern wil er met zijn merken in Rusland een cumulatief marktaandeel van tien procent binnen de komende vijf jaar bereiken. Dat is nu zo'n tweeënhalf procent. Concerntopman Pischetsrieder heeft op de autoshow van Detroit verklaard dat de winst (voor belastingen) over 2005 'volgens de prognose' is verbeterd ten opzichte van de magere 1,1 miljard euro van 2004. VW werkt sinds geruime tijd aan een besparingsplan dat miljarden moet opleveren. De winst moet in 2008 met vier miljard euro zijn toegenomen, herhaalde Pischetsrieder. Het zorgenking blijft voorlopig het merk Volkswagen dat weliswaar meer afzet heeft gerealiseerd maar waarvan het resultaaat 'volkomen onbevredigend' is geweest, aldus chef Wolfgang Bernhard. Bij Volkswagen moeten duizenden banen verdwijnen.