Dit doel is gesteld nadat Opel, het belangrijkste merk van GM Europe, in 2005 weer een bescheiden winstje heeft gemaakt. Saab blijft evenwel zwaar verliesgevend, waardoor GM Europe over het jaar 2005 op een verlies van 320 à 350 miljoen dollar zou uitkomen, schrijft de zakenkrant Financial Times. Maar dat is beter dan de voorspelling van vijfhonderd miljoen. Bij GM Europe is de grootste herstructurering in haar geschiedenis aan de gang: twaalfduizend banen zijn geschrapt, waarvan tienduizend in Duitsland. Carl-Peter Forster, sinds kort opperhoofd van GM Europe, heeft gezegd dat hij zal blijven proberen Opel hoger gepositioneerd te krijgen om de prijzen te kunnen verhogen. “Het gaat er niet om Opel premium te maken maar om het een duwtje omhoog te geven.” Volgens Forster zijn winsten in Europa ‘niet al te ver weg’. GM heeft begin vorig jaar overwogen Saab op te doeken of te verkopen, maar uiteindelijk besloten dat niet te doen. In plaats daarvan heeft men zich voorgenomen Saab weer helemaal op orde te krijgen. Bij het merk staan dan ook diverse nieuwe modellen op stapel, zoals de suv 9-4. Forster zou ook de plannen steunen voor een 9-1 op basis van een Astra-platform. Verder iis hij voornemens de fabriek in Trollhättan open te houden, gezien het Zweedse karakter van Saab. De opvolger van de 9-3 wordt overigens niet in Zweden gebouwd maar in het Duitse Rüsselsheim (Opel). Trollhättan krijgt er Cadillac-productie voor in de plaats. Saab zou quitte kunnen draaien bij 175 duizend eenheden, maar vorig jaar werden slechts 134 duizend exemplaren verkocht. Tijdens een bijeenkomst voor de Amerikaanse Society of Automotive Analists heeft Jerry York van Tracinda Corp. gezegd dat GM zichzelf in de ‘crises modus’ zou moeten zetten. Hij vindt dat GM onder meer afstand moet doen van Saab en waarschijnlijk ook Hummer moet dumpen. Tracinda is de grootste aandeelhouder van General Motors en eigendom van de biljonair Kirk Kerkorian.