General Motors en Ford hebben sinds het begin van deze eeuw in de VS enorm veel marktaandeel verloren. Het inmiddels zwaar verliesgevende GM zakte globaal van zo'n 27 procent naar 22, collega Ford ging ruwweg van 23 naar 18. Ook die moet rigoureuze maatregelen nemen. Chrysler maakte in 2003 een dipje door, maar handhaaft zich redelijk rond de 13 procent. Het aandeel van Chrysler stijgt ook licht. GM en Ford verliezen hun klanten aan Toyota, Honda en Nissan. In de afgelopen vijf jaar hebben die Japanners hun aandelen in de VS consequent vergroot. Toyota steeg het hardst, van zo'n tien procent in 2001 tot ongeveer dertien in 2005. Toyota is nu als merk in Amerika bijna even groot als Chrysler. De drie Japanse merken samen hebben in de VS ongeveer 28 procent van de 'light vehicles' in handen. De zes fabrikanten hier genoemde fabrianten doen allemaal meer dan een half miljoen eenheden per jaar in de VS. Samen doen ze 87 procent van de VS-markt. (Bron: Financial Times)