De bedrijven hadden een probleem over de prijzen van onderdelen en daardoor is vorige week de productie stilgezet. De Russische Lada-bouwers en GM kregen onenigheid nadat de Russische staat min of meer weer de controle kreeg over Avtovaz, twee maanden geleden. Er zou nu een oplossing zijn voor de korte termijn terwijl er nog veel onderhandelingen moeten worden gevoerd. Dat schrijft Financial Times. GM investeerde in 2001 honderd miljoen dollar voor een aandeel van 41,5 procent in een joint venture dat een fabriek moet opzetten in Togliatti, de thuisbasis van Avtovaz. Maar de Lada-verkoopcijfers zakten verleden jaar tot onder de vijftigduizend, een stuk onder de doelstelling. GM-Avtovaz heeft last van Ford (die een eigen fabriek heeft in St.Petersburg) en Renault. Die merken pakken de sterk groeiende markt voor relatief duurdere auto’s. De twee hoogste plekken in de raad van bestuur van Avtovaz zijn bezet door mensen van Rosoboronexport, een wapenagentschap van de staat, onder leiding van een vriend van president Putin. Dat agentschap heeft geen aandelen in de fabriek maar zou vijf miljard dollar in Avtovaz willen steken.