Grootste zorgenkind is het merk Volkswagen en dan met name de VW-productiefaciliteiten in Duitsland. En deze ‘Deutsche Werke’ zijn de ruggengraat van het enorme VW-concern, zo meldde Pischetsrieder in een toelichting op de jaarcijfers gisteren in Wolfsburg. Die Duitse fabrieken moeten dus weer gezond worden, vooral de productiviteit moet drastisch omhoog. Daarvoor moet het reorganisatieplan ForMotion Plus dienen. Daarbij zullen ruim twintigduizend mensen in drie jaar tijd moeten afvloeien. Hoe dat precies gaat gebeuren, daarover wilde de VW-top ook gisteren niets kwijt. Die zaak ligt uiterst gevoelig in Duitsland, Pischetsrieder en zijn personeelschef Neumann (oud-vakbondsbestuurder) moeten wat dat betreft over eieren lopen. De jaarcijfers van VW waren al eerder globaal bekendgemaakt en op zich lijkt daar niets mis mee. Een winststijging (voor belasting) van ruim 58 procent ten opzichte van vorig jaar. En met in totaal (dus alle merken uit de VW-stal) een productie van 5,24 miljoen auto’s was het zelfs een recordjaar. Maar als men eenmaal de cijfers analyseert – en de moeilijke marktsituatie mee in betrachting neemt – is het zorgelijke gesteld met VW. Pischetsrieder waarschuwt voor Amerikaanse toestanden waarbij autobouwers de auto’s bijna onder de kostprijs verkopen. Het mag dan ook niet verbazen dat VW in Amerika met verlies draait. In 2006 zijn er volgens de chef geen positieve impulsen te verwachten. Nieuwe modellen (28 stuks voor dit jaar en 2007) en de extra reorganisatieplannen moeten de winst op peil houden. Overigens wilde Pischetsrieder weinig kwijt over de machtsstrijd binnen het concern. Geruchten als zou Audi-baas Winterkorn azen op de plek van Pischetsrieder, werd door beide heren ontkend. En de strijd tussen Pischetsrieder en Piëch, de voorzitter van de raad van commissarissen, werd afgedaan als ‘flauwekul’. Piëch zou zelfs vóór het verlengen van het contract van Pischetsrieder stemmen. De neuzen staan dus allemaal in dezelfde richting, verklaarde de VW-baas. Maar hij voegde hij eraan toe dat ‘we elkaar zeker niet hier ter plekke zullen gaan omhelzen’. Meer hierover in AM5 van 17 maart.