Het succesvolle luxemerk BMW heeft Mercedes gepasseerd als best verkopende luxemerk ter wereld. Maar de winst (voor belastingen) over 2005 pakte acht procent lager uit dan in 2004. Dat kwam alleen maar door de verandering van de waarde van BMW’s aandeel in vliegtuigmotorenbouwer Rolls-Royce. De winst was 3,3 miljard euro in plaats van de 3,6 miljard van 2004. De netto-winst bleef constant op 2,42 miljard. BMW heeft een agressieve groeistrategie ingezet met suv’s en de 1-serie. Maar nu zijn er analisten die bang zijn dat het zelfstandige automerk volumegroei belangrijker vindt dan winst. Chef Helmut Panke heeft gezegd dat het offensief zal doorgaan met een soort mpv en een crossover tussen een suv en een coupé. Panke wil volgend jaar met BMW Group 1,3 miljoen auto’s verkopen, inclusief Mini en Rolls-Royce dus, een nieuw record. Meer over de resultaten en plannen van BMW in de volgende AM.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding