Volvo kreeg een jaar geleden veel media-aandacht met zijn concept YCC, een auto speciaal bestemd voor vrouwen. Maar daar bleef het bij. Geely daarentegen ( http://www.geely-global.com/ ), het grootste Chinese automerk, komt nu met de eerste auto die exclusief gericht is op vrouwelijke kopers. De Chinese krant Shanghai Daily.com meldt dat Geely met de nieuwe auto, Maple Haixuan genoemd, het toenemende aantal vrouwen dat zelfstandig een auto koopt speciaal wil aanspreken. Nu is slechts dertig procent van de autokopers in grote steden als Shanghai, Beijing en Guangzhou een vrouw, maar dat getal groeit jaarlijks met dubbele cijfers. In de zomer is de Maple Haixuan te koop voor omgerekend tienduizend dollar ofwel 8,4 duizend euro. Shanghai Maple, zeg maar het luxemerk van Geely, liet de vrouwenauto ontwerpen door een team vrouwelijke auto-ontwerpers. Die kwamen met zachte kleuren, heel veel opbergruimte en een draagbaar kinderzitje. Daarnaast een speciaal rempedaal met een uitsparing voor hoge hakken, een achteruitrijdhulp met radar, een extra binnenspiegel om kinderen op de achterbank in de gaten te houden en een signaal als je te hard rijdt. De baas van Shanghai Maple verklaart dat vrouwen meer op comfort en praktische zaken uit zijn. Typische mannenfeatures als vermogen en snelheid vinden vrouwen niet zo interessant, weet hij. Geely was op de autobeurs van Detroit in januari met zijn model CK het eerste Chinese merk op de typische GM-, Ford en Chrysler-show. Geely wil vanaf 2008 auto’s verkopen in de VS. Ook in Europa is Geely al dealers aan het zoeken. Vorig jaar voerde Geely gesprekken met onder meer Autobinck Holding, de Nederlandse Mazda- en Hyundai-importeur.