Meer afzet, meer omzet, meer personeel, Mercedes ingehaald als de nummer 1 in het premiumsegment. Leverde dat ook vet meer winst op? Nee, dat nou net niet. Met 3,3 miljard euro was de winst zelfs driehonderd miljoen euro minder dan in 2004. Gelukkig lag ook de belastingdruk wat lager, waardoor de nettowinst met 2,24 miljard euro precies zo groot was als in 2004. De raad van bestuur, onder aanvoering van voorzitter Panke en financiële man Krause, was zo trots als een pauw op het resultaat. Want hoewel de omzet met ruim 1,3 miljoen verkochte auto´s en motoren van 44,3 naar 46,6 miljard steeg (een plus van 2,3 miljard), namen de kosten van de omzet met 1,9 miljard toe. Bovendien kocht het concern voor 760 miljoen euro van haar eigen aandelen terug. Maar de kostenstijgingen zijn bijna volledig gecompenseerd door efficiencyverbeteringen, aldus het management. BMW heeft in 2001 het productoffensief ingezet. Toen verkocht het bedrijf ongeveer 820 duizend auto´s per jaar. Inmiddels heeft de zelfstandige fabrikant met zijn sub-merken Mini en Rolls-Royce een totaal bereikt van 1,3 miljoen stuks – waarvan overigens maar liefst 250 duizend met vierwielaandrijving XDrive. Het jaar 2006 moet het beste jaar uit de geschiedenis van BMW worden. Men zet in op een winst (voor belastingen) van vier miljard euro. En de raad van bestuur herhaalde zijn doelstelling om in 2008 zo´n 1,4 miljoen auto´s te verkopen. Daar moeten twee nieuwe modellen bij helpen, namelijk een crossover tussen een suv en een coupé, en een mpv-achtige. BMW zal tegen die tijd een fabrikant zijn met drie merken en twaalf modelseries. Meer over BMW in AM 6 van 30 maart.