Autofabrikant Nanjing kreeg vorig jaar via de boedelveiling de spullen van het failliete MG Rover in handen. Het bedrijf wil nu vanaf volgend jaar de MG ZT in productie nemen. Maar daarmee gaat het bedrijf de concurrentie aan met Shanghai Automotive Industry Corporation. Want die kreeg twee weken geleden toestemming om de bijna identieke Rover 75 in de loop van dit jaar in productie te nemen. SAIC kocht namelijk de rechten van auto met een aantal andere intellectuele rechten al voordat Rover failliet ging. SAIC heeft al een paar keer gedreigd met juridische stappen als Nanjing gaat produceren. Als SAIC daartoe overgaat, zal het leiden tot een van de grootste juridische gevechten tussen twee Chinese bedrijven. Daar zit China niet op te wachten. Nanjing is van mening dat het, nadat het 53 miljoen pond heeft betaald voor de boedel van Rover, de rechten heeft op de 98 procent van de Rover- en MG-modellen die hetzelfde ontwerp hebben. Nanjing heeft om de intellectuele rechten van de 75 gevraagd, zei topman Helmut Panke van BMW Group tijdens de presentatie van de jaarcijfers van zijn onderneming. BMW is als voormalig eigenaar van Rover nog betrokken bij de zaak. “BMW kan hierover niet alleen beslissen, ook Ford heeft een stem in verband met hun eigendomsrechten van Land Rover. Er is nog geen besluit genomen.” SAIC is van mening dat Nanjing maar twee procent heeft gekocht van de ontwerpen die exclusief zijn voor MG en dat zij daarom MG ZT’s kan bouwen. De Chinese overheid zou Nanjing wel toestemming geven een nieuwe fabriek te bouwen die tweehonderdduizend auto’s per jaar kan bouwen, schrijft de zakenkrant Financial Times.