Volgens het moederbedrijf van Smart wordt over de uitwerking van de plannen nog onderhandeld met Mitsubishi, de eigenaar van NedCar. Voorlopig bouwt NedCar de Forfour nog door. Woordvoerder Liz Tans van NedCar in Born verklaart dat de toekomst van NedCar niet in handen ligt van DaimlerChrysler maar van Mitsubishi. “Wij wisten wel dat de verkoopresultaten van de Forfour niet goed waren maar het einde komt eerder dan verwacht.” Zij kan op dit moment niets zeggen over de gevolgen voor de Limburgse organisatie. “We moeten eerst weten wat Mitsubishi van plan is met onze productiefaciliteit. Wij zouden bijvoorbeeld graag zien dat een additioneel model in 2007 van onze band rolt. Dat moeten we ongeveer nu weten want een jaar is de launch-periode. Wat ook nog niet bekend is, is de opvolger van de huidige Colt die in 2009 aan het einde van zijn cyclus is. Pas als we dat weten, kan onze directie een plan maken op de middellange termijn. Dan pas weten we wat de eventuele gevolgen voor het personeel zijn.” Bij NedCar werken momenteel drieduizend mensen. De jaarproductie is gepland op 115 duizend, waaronder veertigduizend Forfours. DaimlerChrysler heeft de plannen voor de Smart inderhaast afgelopen zaterdag naar buiten gebracht, tot ergernis van vakbond, provincie Limburg en NedCar zelf. De verkoop en marketing van de resterende Smart Fortwo wordt verder geïntegreerd in die van Mercedes. Het terugdraaien van de productie van dat model zal echter wel leiden tot het verlies van nog eens driehonderd banen in de fabriek in Böblingen bij Stuttgart. Het zal moeder DaimlerChrysler alles bij elkaar nog zeker een miljard euro kosten om de problemen met de mislukte dochter uit de wereld te helpen, zo heeft het bedrijf toegegeven.