Dat zegt Larry Burns, het hoofd van research & planning van General Motors, in the Financial Times. Zo niet, raakt het bedrijf achterop bij de ontwikkeling van schone auto’s. Burns denkt dat het nodig is dat GM de brandstofceltechniek uit het laboratorium haalt en ruim voor de geplande deadline van 2010 laat zien dat de techniek commercieel toepasbaar is. Burns noemde geen bedragen. GM verkeert natuurlijk in zwaar weer; het maakte vorig jaar een verlies van 10,6 miljard dollar en kijkt uit op nog meer kosten als gevolg van fabriekssluitingen en afvloeiingsregelingen voor dertigduizend medewerkers. Maar Burns denkt dat het daarom des te belangrijker is een standpunt over de toekomst in te nemen. GM staat onder druk van DaimlerChrysler en Toyota die gepland hebben in 2012 en 2015 met brandstofcelauto’s op de markt te komen. Honda rijdt al met brandstofcel-testauto’s in Californië. GM, in casu topman Rick Wagoner, heeft zes jaar geleden naar voren gebracht dat hij geld in de ontwikkeling van de ‘fuel cell’ zou steken om GM de eerste fabrikant te maken die een miljoen brandstofcelauto’s verkocht heeft. Omdat GM zich richtte op brandstofcel, heeft het bedrijf de hybride-ontwikkeling (benzine-elektrisch) feitelijk gemist.