Peugeot stopt volgend jaar met de productie van de 206 in Ryton bij Coventry. De sluiting is een nieuwe klap voor het vroegere 'heartland' van de autoindustrie in de Midlands, waar vorig jaar al bijna zesduizend banen werden geschrapt door het sluiten van de Rover-fabrieken. Bovendien gingen in 2004 duizend autobanen in Coventry zelf verloren toen Jaguar de productie verplaatste naar Birmingham. Peugeot vindt dat de productie- en logistieke kosten in de Britse fabriek te hoog zijn, aldus algemeen directeur Jean Martin Folz. Dat betekent dat investeringen in de productie van nieuwe modellen in Coventry niet zijn gerechtvaardigd. De 206 wordt voortaan alleen nog geproduceerd in een fabriek ten noorden van Parijs. Folz: ''Gezien de overcapaciteit en de intense concurrentie in Europa moesten we een moeilijk besluit nemen.'' In juli wordt de productie in Ryton al teruggedraaid van twee ploegen naar één ploeg, waarna medio volgend jaar ook de laatste werknemers hun biezen kunnen pakken. Folz wijst er overigens op dat Peugeot de afgelopen tijd ook in andere Europese fabrieken al mensen heeft ontslagen om de financiële resultaten te verbeteren. Hoewel de sluiting niet geheel onverwachts komt, spreken de vakbonden van 'een nieuwe nagel in de doodskist van de Britse auto industrie.' Volgens hen kunnen de Britse werknemers vanwege de flexibele arbeidswetten makkelijk worden opgeofferd. ''Het is ondenkbaar dat in Frankrijk op deze schaal ontslagen zouden vallen,'' aldus Derek Simpson van de vakbond Amicus. Voor de bonden is de sluiting temeer onverteerbaar omdat de directie van Peugeot de werknemers in Ryton twee jaar lang heeft aangezet tot een hogere productie om juist te voorkomen dat de fabriek dicht moest. De regering in Londen heeft de les van het Rover-debacle – wat de schatkist honderden miljoenen heeft gekost – duidelijk geleerd. Minister Johnson van handel en industrie noemt de sluiting ‘een commerciële zaak voor Peugeot’. Het ministerie heeft Peugeot kort geleden nog wel bijna twintig miljoen euro investeringssteun toegezegd om de fabriek te moderniseren maar dat heeft Peugeot niet op andere gedachten kunnen brengen. Verder wil de Britse regering niet in de buidel tasten.