VETOS, PCA, COSIS, VSR, VERVOLG en KCD hebben op de dag van de arbeid het initiatief genomen tot oprichting van de ECSA. Die stelt zich ten doel de gezamenlijke belangen van de merkspecialisten en technocentres in Europees verband te behartigen, in het bijzonder in Nederland. De genoemde leden zijn gespecialiseerd in respectievelijk Toyota, Peugeot (en Citroen), Subaru, Renault, Volvo en de Koreaanse merken Hyundai, Kia en Chevrolet (voorheen Daewoo). Men vindt dat door de ontwikkelingen in de samenwerking met fabrikanten, importeurs en dealers een overkoepelende belangenbehartiging noodzakelijk is geworden. Alhoewel de verenigingen van merkspecialisten een ‘uitstekende relatie’ met Bovag onderhouden, vinden zij het toch wenselijk een ‘daadkrachtige’ eigen vereniging op te richten. De diepgang waarmee de merkspecialisten bezig zijn met hun bedrijf en het gegeven dat zij gemeenschappelijk tegen dezelfde problemen aanlopen rechtvaardigt deze vereniging. Daarbij gaat het natuurlijk over technische informatie, beschikbaarheid van diagnoseapparatuur, technische training, logogebruik et cetera. Dat daarbij een spin-off kan ontstaan naar de advisering van klanten in het aankoopproces van een nieuwe auto ligt voor de hand, zegt de nieuwe vereniging. De club wordt bijgestaan door ABC – Automotive Business Consultancy bij de praktische uitvoering van het beleid. ECSA heeft ook een Europese ambitie omdat bekend is dat autobedrijven in de andere landen van het verenigde Europa voor dezelfde uitdagingen staan. Soms is daar op deelgebieden een gunstiger samenwerking met de fabrikanten ontstaan. Daar zouden de Nederlandse bedrijven van kunnen profiteren. Meer hierover in AM9 van 12 mei.