Volgens de Leipziger Volkszeitung wordt er in Wolfsburg ernstig aan gedacht. Want genoemde merken c.q. modellen zijn te verlieslatend. Het concern moet duizenden mensen laten afvloeien. Voor de Lambo en de Bugatti – deze laatste is met zowat 1 miljoen euro de duurste sportwagen ter wereld – zal mogelijk wel een koper worden gevonden, denkt het Vlaamse 6Minutes. Maar wat is de toekomst van de (eufemistisch uitgedrukt) vrij discreet verkopende VW Phaeton? Vijf jaar na zijn introductie wordt gewerkt aan een nieuw model, volgens sommige bronnen een gemoderniseerde versie van het origineel, volgens andere een kleinere en goedkopere in een poging het ongunstige verkooptij te keren. Mercedes zit met hetzelfde probleem want het vindt maar moeilijk kopers voor zijn Maybach-limousines. In Stuttgart is de kogel al door de kerk en is vorige week een kleinere en goedkopere Maybach aangekondigd. Probleem is dat een kleine Maybach vervaarlijk dicht in de buurt komt van een Mercedes S. Van de Phaeton werd al gezegd dat hij te sterk leek op een uit de kluiten gewassen Passat. Een kleine Phaeton zal dus duidelijker het verschil moeten maken met de recent vernieuwde VW Passat – zodat we het flauwe mopje over de ‘Phaetal’ mistake van VW kunnen vergeten.