Volkswagen wil een hogere productiviteit om concurrerend te kunnen zijn. Personeelschef Neumann van VW heeft ook aangekondigd dat Volkswagen de inkrimping van het personeelsbestand zal doorzetten en maatregelen zal nemen in de componentenfabricage. De vakbond IG Metall heeft de eis afgewezen. Onderhandelaar Hartmut Meine van IG Metall vindt dat de mensen financieel gecompenseerd moeten worden. Bovendien, zo stelt hij op Autohaus Online, is er nu al niet genoeg werk voor de vierdaagse werkweek van 28,8 uur. Momenteel werken de zes West-Duitse fabrieken van Volkswagen overwegend met die werkweken van vier dagen. Dat fenomeen stamt uit 1993, toen VW en IG Metall arbeidstijdverkorting overeenkwamen. VW kwam destijds in de problemen door afzetproblemen en had eigenlijk dertigduizend medewerkers te veel. Ook andere autofabrikanten hadden die problemen, maar die reduceerden het personeelsbestand. VW niet, die voerde de vierdaagse werkweek in. Met de arbeidstijdverkorting van twintig procent, trok VW ook twintig procent van het brutoloon af. Maar er kwamen compensaties waardoor de werknemers per saldo zo’n tien tot vijftien procent van hun brutoloon inleverden. Het was eigenlijk bedoeld als tweejarige overgangsmaatregel maar de korte werkweek bestaat nog steeds. De arbeidstijdverkorting werd destijds in kringen van politiek en wetenschap innovatief genoemd.