De BLS, de eerste in Zweden gebouwde auto van het GM-vlaggenschip, voldoet namelijk niet aan de verkoopdoelstellingen. Nu kijkt Cadillac wat het moet doen aan de marketingstrategie voor zijn speciaal voor de Europese markt gemaakte ‘kleine’ Cadillac. Die staat op hetzelfde platform als de Saab 9-3 en de Opel Vectra. Er werden volgens The Financial Times slechts vijfhonderd BLS’en verkocht in de eerste twee maanden na de introductie. De BLS is de eerste Cadillac die niet in de VS wordt verkocht. De Cadillac-verkopen in Europa blijven zelfs nog achter op die van MG Rover, dat al meer dan een jaar failliet is, schrijft de Londense zakenkrant fijntjes. “Het gaat langzamer dan we verwacht hadden”, wordt een zegsman van Cadillac Europe (Kroymans) geciteerd. “Maar we zijn verheugd over de aandacht en de positieve ontvangst van de BLS.” Europa is de markt waarop Cadillac, nog sterk geassocieerd met slurpsloepen met staartvinnen, een wereldmerk wil maken. Samen met Chevrolet en Hummer moet Cadillac moeder GM uit de financiële put trekken. De productie in Zweden en China en de schaalvoordelen moeten helpen. Cadillac wil in Europa twintigduizend auto’s per jaar verkopen in 2010. Nu is het antwoord erg defensief: de productie van de BLS is teruggeschroefd van honderdvijftig stuks per week naar dertig. Maar de band zal snel harder gaan lopen, denkt GM, dat opmerkelijk genoeg een particuliere importeur – Kroymans – aanstelde voor de Europese herlancering van Cadillac. In Engeland stelde Korymans op zijn beurt Pendragon als distributeur in. Pendragon wil zevenduizend Cadillacs en Chevrolet Corvettes gaan verkopen per jaar. Kroymans zei dat het volhield om gemiddeld jaarlijks tienduizend BLS’en te gaan slijten. Dealers schijnen veel aanvragen voor proefritten te hebben, aldus Kroymans. In mei verkocht Kroymans 312 Cadillacs in Europa, plus 109 Corvettes. In mei 2005 waren dat er 290 samen. Tot juni komt de Europese verkoop uit op 1.770 stuks, en dat is vierhonderd auto’s meer dan in de eerste vijf maanden van 2005. Maar de aantallen blijven ver achter op de targets.