Opel trekt zich terug uit landen buiten Europa waar het geen aantallen weet te verkopen. Opel zal alleen nog actief zijn in de landen waar het een volumemerk is. Dat zei Carl-Peter Forster, de baas van GM Europe, in Automotive News Europe. Opel heeft in maart al afscheid genomen van India en in mei kondigde het merk aan zich te zullen terugtrekken uit Japan. Opel wordt minder belangrijk in de globale productieplanning van GM, zegt vertegenwoordiger Franz van de werknemers van Opel. Opel zou een puur Europees merk worden omdat het anders niet past op het wereldwijde schaakbord van GM. Franz: “Vijf jaar geleden exporteerden we nog 160 duizend auto's naar regio's buiten West-Europa. Vorig jaar waren het er nog maar 64 duizend.” Opel zal wel auto's blijven verkopen in Rusland en China. Vorig jaar heeft GM het merk Cadillac aangemerkt als wereldwijd premiummerk en Chevrolet als wereldwijd volumemerk. Ook Hummer en Saab zullen wereldwijd worden verkocht maar merken als Opel, Saturn en Pontiac hebben een regionale functie gekregen.