Jean-Martin Folz wordt dan zestig jaar en is dan negen jaar de hoogste baas geweest bij de op één na grootste autofabrikant van Europa. Hij werd in 1997 de opvolger van Calvet. Folz zou gezegd hebben dat tien jaar in zijn functie wel erg lang is. Volgens een woordvoerder van de fabrikant gaat het niet om een ‘gedwongen’ vertrek, ondanks het feit dat PSA al een paar keer een winstwaarschuwing heeft uitgestuurd en de verkoopcijfers nogal achter blijven. De zoektocht naar een opvolger is inmiddels gestart in een vergadering van de raad van commissarissen onder leiding van Thierry Peugeot, het ‘hoofd’ van de Peugeot-familie die de touwtjes bij het bedrijf in handen heeft. Thierry is voorzitter van de rvc en die heeft twee man toegevoegd aan de driekoppige ‘benoemingscommissie’. Men is voornemens de benoeming nog dit jaar bekend te maken, aldus de zakenkrant Financial Times. Folz was een outsider toen hij de leiding van PSA overnam. Het succes van de 206 liet de winsten sterk stijgen en maakte van Folz een ster. Een reeks van joint ventures met andere automerken droegen ertoe bij dat de kosten relatief laag bleven en het voorkwam dat Peugeot Citroën werd meegezogen in de golf van fusies in de jaren negentig. Maar de glans verdween een beetje toen de 206 gedateerd begon te raken en de besparingen door het delen van componenten tussen de beide merken die dalende afzet niet konden compenseren. Jean-Martin Folz zal nog wel leiding geven aan een nieuw plan dat de kosten verder moet drukken. De verwachting is dat het plan binnen enkele weken gepresenteerd wordt.