General Motors zal zijn bestuur op dinsdag 3 oktober een sombere inschatting van de alliantie-mogelijkheden presenteren. De Amerikanen zouden in ieder geval miljarden aan compensatie moeten krijgen, vinden zij. Volgens berekeningen van het GM-kamp is het maar de vraag of de voordelen van een alliantie wel opwegen tegen de risico’s. Zij zijn ook bang dat de plannen, met een twintig procent aandeel in GM van de Frans-Japanse alliantie, Renault een leidende positie zou geven zonder dat daar een overnamepremie tegenover staat. Vandaar dus de wens tot een compensatie, maar daar is Carlos Ghosn van Renault-Nissan niet erg van gecharmeerd. Hij stelt dat de deal van GM een betere concurrent van Toyota (na GM de tweede autofabrikant ter wereld) zou maken. Er wordt nog verder gepraat tot 15 oktober, schrijft Financial Times. Overigens zullen de Franse en Japanse partijen, beide onder leiding van Carlos Ghosn, een veel zonniger kijk op de zaak laten zien aan het bestuur van General Motors. Kirk Kerkorian, de grootaandeelhouder van GM die initiatiefnemer en groot voorstander van de alliantie is, heeft topman Rick Wagoner verder onder druk gezet door ermee te dreigen dat hij een zijn aandeel van 9,9 procent in GM verder zou kunnen vergroten.