MAN heeft zijn bod van 9,6 miljard euro verhoogd naar 10,3 miljard. Maar dat bod zou de ‘potentiële synergieën en verdiensten’ ernstig onderwaarderen, zegt Scania. Dit is overigens al wat anders dan het botte afwijzen wat Scania tot dusver deed. Volkswagen-baas Pischetsrieder (foto) zei deze week zijn geduld een beetje te verliezen met de Zweedse club en zijn aandeelhouder Investor. Volkswagen staat nu achter het (verhoogde) bod van MAN. Volkswagen is met 34 procent de grootste aandeelhouder van Scania (Investor heeft negentien procent) en is een groot voorstander van een vorm van samenwerking tussen MAN en Scania. Op termijn zouden daarin ook de Braziliaanse truckactiviteiten van Volkswagen moeten worden geïntegreerd. Pischetsrieder wil graag dat de samenwerking via ‘vriendelijke’ gesprekken tot stand komt, maar lijkt nu te denken dat het op die manier niet gaat lukken. Scania heeft verklaard dat het bereid is met MAN te praten als die zijn vijandige bod intrekt. ‘De raad van bestuur betreurt het dat MAN heeft besloten vast te houden aan het vijandige karakter van het bod’, aldus een bericht van Scania. Er zou nog weer een nieuwe draai aan de zaak kunnen worden gegeven als Volkswagen, die met vijftien procent ook de grootste aandeelhouder van MAN is, zijn aandeel in de Duitse truckfabriant verder verhoogt, schrijft Financial Times. Bovendien kan het met Volkswagen alle kanten op, gezien de samenstelling van zijn raad van commissarissen. Die vergadert zondag 15 oktober over de kwestie. De rvc van Volkswagen bestaat uit vertegenwoordigers van de werknemers, uit Duitse politici en uit vertegenwoordigers van sportwagenfabrikant Porsche. Die is op zijn beurt weer de grootste aandeelhouder van Volkswagen.