DC heeft JPMorgan ingehuurd om te onderzoeken of Chrysler Group in zijn geheel of gedeeltelijk afgestoten kan worden. Volgens topman Zetsche (foto) zijn alle opties open, schrijft de zakenkrant Financial Times. De Duitse en Amerikaanse autofabrikanten 'fuseerden' in 1998. DaimlerChrysler gaat in ieder geval 13 duizend van de 83 duizend banen schrappen bij de Chrysler-tak in de VS en Canada. Chrysler zag de verkopen in de States vorig jaar opnieuw met zeven procent inzakken. Chysler heeft net als de collega's van Ford en GM veel last van de Japanse concurrentie en grijpt nu eveneens naar hun voorbeeld in met forse inkrimpingen. In ieder geval gaat een autofabriek in Newark, Delaware, dicht maar daarmee zijn pas 2,1 duizend banen ingeleverd. DaimlerChrysler heeft 2006 afgesloten met een bedrijfswinst van 5,5 miljard euro, dat is ondanks het slechte resultaat van het Amerikaanse deel Chrysler/Jeep/Dodge. Het Amerikaanse verlies van 1,1 miljard euro wordt meer dan gecompenseerd door het resultaat van de Mercedes Car Group (Mercedes, Smart, Maybach, AMG, McLaren). Ook deden de trucks en financial services het weer uitstekend. De nettowinst van het concern steeg met bijna vierhonderd miljoen naar 3,2 miljard. De Mercedes Car Group maakte een bedrijfswinst van 2,4 miljard euro. In de afgelopen periode is de groep geherstructureerd onder het programma ‘CORE’. Dat heeft een hogere efficiency tot gevolg gehad want in 2005 boekte de groep nog een verlies van vijfhonderd miljoen. Bij de Chrysler Group (Chrysler, Dodge en Jeep) ging het andersom: die boekte in 2005 nog een winst van anderhalf miljard maar over 2006 was het een verlies van 1,1 miljard euro. Chrysler heeft te leiden onder de grote concurrentie in Noord-Amerika, net als Ford en GM overigens, en onder de zwakke dollarkoers. In 2006 werden de activiteiten op het gebied van bestelauto’s en bussen losgekoppeld van de trucks. Er werden in 2006 bijna 257 duizend bestelauto’s verkocht in plaats van 278 duizend in 2005. Volgens DC kwam dat door aanloopproblemen met de nieuwe Sprinter. Resultaten DaimlerChrysler 2006 (2005) in miljarden euro’s Omzet Bedrijfswinst Marge in % DaimlerChrysler 151,6 (149,8) 5,5 ( 5,2) + 3,6 (+ 3,5) Mercedes Car Group 54,5 ( 50,0) 2,4 (-0,5) + 4,4 (- 1,0) Chrysler Group 47,1 ( 50,1) -1,1 ( 1,5) – 2,2 (+ 3,0) Trucks 32,0 ( 30,3) 2,0 ( 1,6) + 6,2 (+ 5,3) Financial Services 17,1 ( 15,4) 1,7 ( 1,5) +10,0 (+10,0) Vans & bussen 13,4 ( 14,8) 0,9 ( 1,0) + 6,7 (+ 6,7) Meer over de jaarcijfers en de perikelen bij DaimlerChrysler in AM nummer 4 van 2 maart