DaimlerChrysler heeft 650 miljoen dollar betaald om los te komen van de verbinding met Chrysler. De ‘high profile’ transatlantische deal van 35 miljard dollar eindigt in de verkoop van het Amerikaanse merk aan een private equity onderneming. Cerberus betaalt 7,4 miljard dollar (5,5 miljard euro) maar dat geld gaat bijna allemaal als nieuw aandelenkapitaal in de afgescheiden Chrysler Holding (Chrysler, Jeep en Dodge en Chrysler Financial Services). Daimler houdt een aandeel van 19,9 procent in de holding maar is daarmee verlost van alle verantwoordelijkheid voor de 17,5 miljard dollar aan ziektekostenverplichtingen waarvoor geen fondsen zijn. Chrysler-chef Tom LaSorda blijft op zijn post bij de nieuwe eigenaar en hij krijgt Wolfgang Bernhard als adviseur. Bernhard was ooit operationeel directeur van Chrysler voor hij vertrok naar Volkswagen. Cerberus houdt vast aan het herstructureringsplan waarmee dertienduizend werknemers moeten afvloeien maar er zouden geen gedwongen ontslagen vallen. Investeerders verwachten dat de nieuwe eigenaar de harde lijn zal kiezen bij de onderhandelingen met de vakbonden deze zomer, maar de voorzitter van de vakbond United Auto Workers heeft gezegd dat de deal met Cerberus de beste is voor zijn leden, voor Chrysler en voor Daimler. De verkoop markeert het einde van de fusie uit 1998 die toen werd aangekondigd als een hemels huwelijk dat de hele autowereld op de kop zou zetten. Maar Chrysler ging door drie financiële crises en dat dwong Daimler veertigduizend medewerkers te ontslaan. De baas van Cerberus heeft gezegd dat de visie van zijn club is gericht op de lange termijn. “Soms doen bedrijven het beter als ze verlost zijn van de eisen van kwartaalrapportages. Want dan kan het bedrijf al zijn energie steken in running the business”, zegt hij in Financial Times. Dieter Zetsche, topman van DaimlerChrysler, is blij met de deal. “We hebben nu eigenlijk alle voordelen zonder de risico’s.” Daimler krijgt 1,35 miljard dollar van Cerberus maar investeert 2,0 miljard in het nieuwe bedrijf. Het heeft ook geen verplichtingen meer op het gebied van de 29 miljard dollar aan pensioenrechten. De deal zal de nettowinst van DC over 2007 met drie tot vier miljard dollar laten zakken, is de verwachting. Het nieuwe bedrijf wordt Daimler AG genoemd en bevat de Mercedes Car Group en ’s werelds grootste truckfabrikant.