De Cosmo Sport kwam op 30 mei 1967 op de markt. Tussen die datum en eind april 2007 produceerde het Japanse automerk bijna twee miljoen auto’s met rotatiemotor. Mazda is nu het enige automerk ter wereld dat de rotatiemotor nog in serieproductie heeft. Die motor zit in de RX-8. Mazda-president Hizakazu Imaki: “We zetten onderzoek naar de rotatiemotor voort in overeenstemming met het plan voor duurzame ontwikkeling dat we in maart van dit jaar presenteerden. We hebben grote verwachtingen van ons antwoord op de milieuproblematiek. De waterstofrotatiemotor heeft al in de praktijk zijn nut bewezen.” Eind jaren vijftig gaf een aantal autofabrikanten veel geld uit aan de ontwikkeling van een rotatiemotor. Maar de meeste van hen stopten ermee. Mazda hield vol en nam met succes de rotation engine (RE) in massaproductie. Op 30 mei 1967 bracht het merk de eerste auto met rotatiemotor op de markt: de Cosmo Sport 110S. Op dit moment houdt Mazda zich bezig met de verdere ontwikkeling van de rotatiemotor op waterstof. De ontwikkeling van de RE op waterstof begon in 1991 en heeft tot op heden geresulteerd in de RX-8 Hydrogen RE, in 2006 de eerste auto met waterstofrotatiemotor ter wereld die commercieel geleast kon worden. Op dit moment rijden er in Japan zeven Mazda’s RX-8 met waterstofrotatiemotor onder een commercieel leasecontract rond.