Toyota heeft wereldwijd negentig procent van de hybrideverkoop in handen maar de aantallen moeten omhoog om de dure hybride technologie betaalbaar te maken. Hybride auto’s maken nog maar een zeer klein deel uit van de jaarlijkse afzet, namelijk ongeveer 0,5 procent van de 65 miljoen auto’s. Toyota verkocht vorig jaar 312 duizend hybrides (Prius, Camry plus diverse modellen Lexus) op een totaal van 8,8 miljoen eenheden. Hoewel de verkoopresultaten relatief gering zijn, heeft de hybride erg bijgedragen aan het imago van kwaliteit en milieuvriendelijkheid van Toyota. Het Japanse merk omschrijft het milieuvraagstuk als een prioriteit voor het management en zal blijven inzetten op hybrides. Veel andere merken doen dat niet, die kiezen veel meer voor verbetering van bestaande technieken, zoals schone diesel. Mazda bijvoorbeeld blaast de Miller Cycle motor nieuw leven in. Mazda beweert hiermee een uiterst zuinige 1.3 liter motor te kunnen maken. In combinatie met een cvt moet met deze motor een verbruik kunnen worden gerealiseerd van 4,4 liter per 100 kilometer in een Mazda2. De emissiewaarden zouden erg gunstig zijn, zo zal de Euro5-norm met maar liefst 75 procent worden verbeterd.