Probleem met Europese subsidie voor scholing merkdealers

Autodealers die zich laten scholen door de importeur krijgen geen subsidie, meldt het OOMT.

Stichting OOMT wil met een subsidieaanvraag bij het Europese Sociaal Fonds (ESF) de scholingskosten voor bedrijven in de autobranche drukken. Maar het blijkt dat het niet goed gaat lukken voor merkdealers die zich laten scholen door de importeur. De ‘marktconformiteit’ van de prijzen is namelijk niet voldoende aangetoond. Dat vindt het Agentschap SZW dat de subsidieaanvragen moet beoordelen. En juist die marktconformiteit van de prijzen is een belangrijke voorwaarde om voor subsidie in aanmerking te komen. Volgens het Agentschap SZW is de marktconformiteit niet goed aangetoond omdat de prijs van importeursopleidingen wordt bepaald door afspraken tussen de importeur en de aanbieder van opleidingen. OOMT gaat daarentegen uit van de prijs die de dealers voor de opleiding moeten betalen. OOMT zegt zijn standpunt bij het agentschap te hebben bepleit maar zonder succes. Het resultaat is dat er nog steeds wel ESF-subsidie zal zijn voor dealers maar niet of nauwelijks op opleidingen die verzorgd worden door de importeurs. De marktconformiteit van prijzen is een belangrijke voorwaarde om voor ESF-subsidie in aanmerking te komen. OOMT voldoet aan deze voorwaarde door een landelijk benchmarkonderzoek onder alle opleiders. Zo inventariseert OOMT welke aanbieders BKS-gerichte opleidingen aanbieden en wat hiervan de prijzen zijn. De uitkomsten – een zo groot mogelijk aanbod van opleidingen en prijzen die in de markt gehanteerd worden – worden gepubliceerd op de website www.oomt.nl . De goedkoopste aanbieding in het overzicht bepaalt de hoogte van de ESF-subsidie. Bedrijven kunnen zelf hun keuze maken uit het overzicht op de OOMT -site. Ondanks het feit dat de doelstellingen op scholingsgebied van ESF en OOMT overeenkomen, staan de regels van het Europese Sociale Fonds de voorgestelde uitvoering voor dealers in de weg. Het grote bezwaar is dat de dealers – op basis van contractuele afspraken met de importeur – in de praktijk geen vrije keuze hebben uit het aanbod op de OOMT-site. De feitelijke marktwerking vindt dus niet plaats op het niveau van de benchmark maar tussen externe opleiders en importeurs, redeneert het agentschap. Alleen wanneer per merk de marktconformiteit van de door importeurs ingekochte trainingen door importeurs wordt aangetoond, zouden de opleidingen nog in de ESF-aanvraag van OOMT meegenomen kunnen worden. Maar dat is voor de meeste importeurs in de praktijk praktisch onuitvoerbaar. "We hebben aan de directeur van het Agentschap SZW uitgelegd dat onze doelstellingen hetzelfde zijn en dat het óók voor het ESF de meest praktische en controleerbare aanpak is. Het is heel pijnlijk vast te moeten stellen dat in een branche waar de scholing traditioneel professioneel en goed georganiseerd is voor de dealers hiervoor niet of nauwelijks subsidie beschikbaar is. Per merk bekijken importeurs of er alsnog mogelijkheden zijn”, weet Machteld Nieswaag, de secretaris van OOMT .

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Probleem met Europese subsidie voor scholing merkdealers - Automobielmanagement.nl

Probleem met Europese subsidie voor scholing merkdealers

Autodealers die zich laten scholen door de importeur krijgen geen subsidie, meldt het OOMT.

Stichting OOMT wil met een subsidieaanvraag bij het Europese Sociaal Fonds (ESF) de scholingskosten voor bedrijven in de autobranche drukken. Maar het blijkt dat het niet goed gaat lukken voor merkdealers die zich laten scholen door de importeur. De ‘marktconformiteit’ van de prijzen is namelijk niet voldoende aangetoond. Dat vindt het Agentschap SZW dat de subsidieaanvragen moet beoordelen. En juist die marktconformiteit van de prijzen is een belangrijke voorwaarde om voor subsidie in aanmerking te komen. Volgens het Agentschap SZW is de marktconformiteit niet goed aangetoond omdat de prijs van importeursopleidingen wordt bepaald door afspraken tussen de importeur en de aanbieder van opleidingen. OOMT gaat daarentegen uit van de prijs die de dealers voor de opleiding moeten betalen. OOMT zegt zijn standpunt bij het agentschap te hebben bepleit maar zonder succes. Het resultaat is dat er nog steeds wel ESF-subsidie zal zijn voor dealers maar niet of nauwelijks op opleidingen die verzorgd worden door de importeurs. De marktconformiteit van prijzen is een belangrijke voorwaarde om voor ESF-subsidie in aanmerking te komen. OOMT voldoet aan deze voorwaarde door een landelijk benchmarkonderzoek onder alle opleiders. Zo inventariseert OOMT welke aanbieders BKS-gerichte opleidingen aanbieden en wat hiervan de prijzen zijn. De uitkomsten – een zo groot mogelijk aanbod van opleidingen en prijzen die in de markt gehanteerd worden – worden gepubliceerd op de website www.oomt.nl . De goedkoopste aanbieding in het overzicht bepaalt de hoogte van de ESF-subsidie. Bedrijven kunnen zelf hun keuze maken uit het overzicht op de OOMT -site. Ondanks het feit dat de doelstellingen op scholingsgebied van ESF en OOMT overeenkomen, staan de regels van het Europese Sociale Fonds de voorgestelde uitvoering voor dealers in de weg. Het grote bezwaar is dat de dealers – op basis van contractuele afspraken met de importeur – in de praktijk geen vrije keuze hebben uit het aanbod op de OOMT-site. De feitelijke marktwerking vindt dus niet plaats op het niveau van de benchmark maar tussen externe opleiders en importeurs, redeneert het agentschap. Alleen wanneer per merk de marktconformiteit van de door importeurs ingekochte trainingen door importeurs wordt aangetoond, zouden de opleidingen nog in de ESF-aanvraag van OOMT meegenomen kunnen worden. Maar dat is voor de meeste importeurs in de praktijk praktisch onuitvoerbaar. "We hebben aan de directeur van het Agentschap SZW uitgelegd dat onze doelstellingen hetzelfde zijn en dat het óók voor het ESF de meest praktische en controleerbare aanpak is. Het is heel pijnlijk vast te moeten stellen dat in een branche waar de scholing traditioneel professioneel en goed georganiseerd is voor de dealers hiervoor niet of nauwelijks subsidie beschikbaar is. Per merk bekijken importeurs of er alsnog mogelijkheden zijn”, weet Machteld Nieswaag, de secretaris van OOMT .

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding