Volgens analisten zou Volvo Cars zo’n acht miljard dollar kunnen opbrengen, schrijft Financial Times. Ford kocht Volvo in 1999 als onderdeel van een agressieve expansiepolitiek. Functionarissen van de autofabrikant hebben tot dusver uitgesloten dat Volvo dit jaar verkocht wordt maar de laatste tijd worden de berichten wat meer wisselend van aard. Ford leed vorig jaar een verlies van 12,7 miljard dollar en heeft veel geld geleend om de liquiditeit te verhogen omdat het dit jaar en in 2008 nog meer geld uit de kas ziet verdwijnen. De PAG rapporteerde vorig jaar 327 miljoen dollar verlies (voor belastingen) maar herstelde zich tot een winst van 402 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Ford maakt de cijfers van de merken niet bekend maar in brede kring bestaat het vermoeden dat Volvo winstgevend is. Ford is bezig met de verkoop van Land Rover en Jaguar en Aston Martin is al verkocht. Volvo is het vierde merk van de Premier Automotive Group. Ford verwacht zes biedingen op Land Rover en Jaguar, die bij voorkeur samen verkocht moeten worden omdat ze zoveel componenten delen. Onder de bieders bevinden zich Cerberus (Chrysler), Ripplewood Holdings en One Equity Partners (Jac Nasser). Verder bestaat het vermoeden dat Hyundai, Tata en Renault Nissan geïnteresseerd zijn. Maar van hen is de verwachting dat dat ze maar één merk willen. Ford wil in de komende weken twee bieders uitkiezen die de boeken mogen inzien.