Druk op Peugeot en Citroën voor meer samenwerking

De merkbazen van Peugeot en Citroën zijn niet meer verantwoordelijk voor de producten.

“Streiff doet in drie maanden waar zijn voorgangers dertig jaar over hebben gedaan: ons laten samenwerken.” Dat zegt een anonieme bron in het Engelstalige vakblad Automotive News Europe. De nieuwe topman van PSA Peugeot Citroën, Christian Streiff, maakt het werk af dat zijn voorganger Folz al begonnen was. Maar die pakte de zaak nog voorzichtig aan omdat hij de twee ‘zeer sterke merkculturen’ niet wilde frustreren. Hij startte al wel de platformstrategie die de auto’s van de twee merken tot zestig procent aan elkaar gelijk maakte. Naar verluidt was de vorige Citroën-baas Claude Satinet een moeilijk te nemen horde. “Onder hem bevonden we ons in een permanente staat van oorlog met Peugeot”, zegt een hoge PSA-functionaris. Satinet vond dat als je achter dezelfde klanten aanzit op dezelfde markten met gelijke producten je gewoon moet concurreren. Maar Satinet ‘ging’ in februari met pensioen toen Streiff aantrad. Satinet is toen vervangen door Gilles Michel. De Peugeot-baas Frédéric Saint-Geours bleef wel. Inmiddels moeten de productchefs van Peugeot en Citroën (Boussac en Besson) rapporteren aan Gregoire Olivier. Hij is lid van de vijfkoppige raad van bestuur van moederbedrijf PSA. Vroeger rapporteerden de productchefs aan de merkbazen. Dat maakt dat zij, Frédéric Saint-Geours en Gilles Michel, geen beslissingsbevoegdheid meer hebben over de producten en eigenlijk meer marketing- en communicatiemanagers zijn geworden. Streiff laat de merken beter en sneller samenwerken door: De onafhankelijkheid van de bazen van Peugeot en Citroën (Saint-Geours en Michel) inperken. Aftersales-organisaties samenvoegen. Installatie van tijdelijke teams van medewerkers van Peugeot en Citroën die samenwerken op tien projecten voor de middellange termijn. Op dit moment worden vier strategische offensieven uitgewerkt voor de periode 2010-2013. Het gaat om de kwaliteit van product en service, om productiekostenreductie, om een breder productgamma en kortere time-to-market en om expansie in China, Zuid-Amerika en Oost-Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Druk op Peugeot en Citroën voor meer samenwerking - Automobielmanagement.nl

Druk op Peugeot en Citroën voor meer samenwerking

De merkbazen van Peugeot en Citroën zijn niet meer verantwoordelijk voor de producten.

“Streiff doet in drie maanden waar zijn voorgangers dertig jaar over hebben gedaan: ons laten samenwerken.” Dat zegt een anonieme bron in het Engelstalige vakblad Automotive News Europe. De nieuwe topman van PSA Peugeot Citroën, Christian Streiff, maakt het werk af dat zijn voorganger Folz al begonnen was. Maar die pakte de zaak nog voorzichtig aan omdat hij de twee ‘zeer sterke merkculturen’ niet wilde frustreren. Hij startte al wel de platformstrategie die de auto’s van de twee merken tot zestig procent aan elkaar gelijk maakte. Naar verluidt was de vorige Citroën-baas Claude Satinet een moeilijk te nemen horde. “Onder hem bevonden we ons in een permanente staat van oorlog met Peugeot”, zegt een hoge PSA-functionaris. Satinet vond dat als je achter dezelfde klanten aanzit op dezelfde markten met gelijke producten je gewoon moet concurreren. Maar Satinet ‘ging’ in februari met pensioen toen Streiff aantrad. Satinet is toen vervangen door Gilles Michel. De Peugeot-baas Frédéric Saint-Geours bleef wel. Inmiddels moeten de productchefs van Peugeot en Citroën (Boussac en Besson) rapporteren aan Gregoire Olivier. Hij is lid van de vijfkoppige raad van bestuur van moederbedrijf PSA. Vroeger rapporteerden de productchefs aan de merkbazen. Dat maakt dat zij, Frédéric Saint-Geours en Gilles Michel, geen beslissingsbevoegdheid meer hebben over de producten en eigenlijk meer marketing- en communicatiemanagers zijn geworden. Streiff laat de merken beter en sneller samenwerken door: De onafhankelijkheid van de bazen van Peugeot en Citroën (Saint-Geours en Michel) inperken. Aftersales-organisaties samenvoegen. Installatie van tijdelijke teams van medewerkers van Peugeot en Citroën die samenwerken op tien projecten voor de middellange termijn. Op dit moment worden vier strategische offensieven uitgewerkt voor de periode 2010-2013. Het gaat om de kwaliteit van product en service, om productiekostenreductie, om een breder productgamma en kortere time-to-market en om expansie in China, Zuid-Amerika en Oost-Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding