Eerste halfjaar goed voor Fiat

Fiat Automobiles houdt de opgaand lijn vast en boekt goede resultaten. Bij Alfa Romeo gaat het nog te langzaam.

De autoactiviteiten van Fiat scoorden een omzet van 14,2 miljard euro in het eerste halfjaar, bijna twaalf procent meer dan in H1 van 2006. De Group Automobiles nam daarvan 13,1 miljard euro (+11,2%), de verbetering kwam voor rekening van goede verkoopresultaten van nieuwe modellen. Fiat leverde 1,12 miljoen auto’s af, waarvan 716 duizend in West-Europa (+5,2%). In Nederland behaalde de importeur met zijn dealers een afzet van twaalfduizend auto’s (Fiat + Lancia) wat goed was voor een marktaandeel van 3,91 procent. Vorig jaar was dat nog 3,66 procent. Overigens scoort men eigenlijk alleen goed met Panda en Grande Punto. De Punto is nog steeds een van de bestverkopende auto’s in Europa, de Panda houdt zijn leiderschap in zijn segment . Voor de Bravo ontving Fiat inmiddels 55 duizend orders sinds de introductie op 30 juni maar dat is niet zo extreem als het succes van de nieuwe 500. De algemene verwachting is dat die auto zeer goed zal verkopen en de fabrikant heeft de verkooptarget voor 2007 nu al gehaald met de orders. In totaal werden er 196 duizend lichte bedrijfsauto’s verkocht, bijna 22 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2006. In West-Europa steeg de vraag met vijf procent maar de afzet van Fiat steeg er met vijftien procent. Over Alfa Romeo toonde topman Sergio Marchionne zich niet tevreden. Sinds het dealernetwerk in de UK is gereorganiseerd, is de verkoop verdubbeld en zijn de dealers winstgevend. Maar de ombouw van Alfa Romeo verloopt in z'n algemeenheid 'nog steeds te langzaam'. Volgens Marchionne is daarvoor meer discipline nodig. Maserati en Ferrari behaalden beide betere resultaten dan in H1 van 2006. Maserati zette 3700 auto’s af naar zijn netwerk (+22%) en wist een break-even point te bereiken. Vorig jaar boekte het nog een verlies van 26 miljoen euro in het eerste halfjaar. Ferrari zette 1740 auto’s direct aan klanten af (+9%) en nog eens 1650 aan het netwerk (+11,3%). Iveco behaalde een omzet van 5,3 miljard euro, een verbetering van 22,7 procent, de grootste stijging in de groep. Er werden 104 duizend auto’s afgeleverd in het eerste halfjaar waarvan 77 duizend in West-Europa. De totale Fiat Group boekte een omzet van 28,9 miljard euro, tien procent meer dan in H1 van 2006. Alle industriële groepen van het concern leverden hun bijdrage (automobielen, trucks, agrarische machines (CNH) en componenten en productiesystemen. De groep haalde een operationele winst van anderhalf miljard euro, ruim een half miljard meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De netto winst bedroeg dit jaar een miljard euro en de schuilden van de groep daalden van 1,8 miljard euro (ultimo 2006) naar 0,9 miljard op 30 juni.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eerste halfjaar goed voor Fiat - Automobielmanagement.nl

Eerste halfjaar goed voor Fiat

Fiat Automobiles houdt de opgaand lijn vast en boekt goede resultaten. Bij Alfa Romeo gaat het nog te langzaam.

De autoactiviteiten van Fiat scoorden een omzet van 14,2 miljard euro in het eerste halfjaar, bijna twaalf procent meer dan in H1 van 2006. De Group Automobiles nam daarvan 13,1 miljard euro (+11,2%), de verbetering kwam voor rekening van goede verkoopresultaten van nieuwe modellen. Fiat leverde 1,12 miljoen auto’s af, waarvan 716 duizend in West-Europa (+5,2%). In Nederland behaalde de importeur met zijn dealers een afzet van twaalfduizend auto’s (Fiat + Lancia) wat goed was voor een marktaandeel van 3,91 procent. Vorig jaar was dat nog 3,66 procent. Overigens scoort men eigenlijk alleen goed met Panda en Grande Punto. De Punto is nog steeds een van de bestverkopende auto’s in Europa, de Panda houdt zijn leiderschap in zijn segment . Voor de Bravo ontving Fiat inmiddels 55 duizend orders sinds de introductie op 30 juni maar dat is niet zo extreem als het succes van de nieuwe 500. De algemene verwachting is dat die auto zeer goed zal verkopen en de fabrikant heeft de verkooptarget voor 2007 nu al gehaald met de orders. In totaal werden er 196 duizend lichte bedrijfsauto’s verkocht, bijna 22 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2006. In West-Europa steeg de vraag met vijf procent maar de afzet van Fiat steeg er met vijftien procent. Over Alfa Romeo toonde topman Sergio Marchionne zich niet tevreden. Sinds het dealernetwerk in de UK is gereorganiseerd, is de verkoop verdubbeld en zijn de dealers winstgevend. Maar de ombouw van Alfa Romeo verloopt in z'n algemeenheid 'nog steeds te langzaam'. Volgens Marchionne is daarvoor meer discipline nodig. Maserati en Ferrari behaalden beide betere resultaten dan in H1 van 2006. Maserati zette 3700 auto’s af naar zijn netwerk (+22%) en wist een break-even point te bereiken. Vorig jaar boekte het nog een verlies van 26 miljoen euro in het eerste halfjaar. Ferrari zette 1740 auto’s direct aan klanten af (+9%) en nog eens 1650 aan het netwerk (+11,3%). Iveco behaalde een omzet van 5,3 miljard euro, een verbetering van 22,7 procent, de grootste stijging in de groep. Er werden 104 duizend auto’s afgeleverd in het eerste halfjaar waarvan 77 duizend in West-Europa. De totale Fiat Group boekte een omzet van 28,9 miljard euro, tien procent meer dan in H1 van 2006. Alle industriële groepen van het concern leverden hun bijdrage (automobielen, trucks, agrarische machines (CNH) en componenten en productiesystemen. De groep haalde een operationele winst van anderhalf miljard euro, ruim een half miljard meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De netto winst bedroeg dit jaar een miljard euro en de schuilden van de groep daalden van 1,8 miljard euro (ultimo 2006) naar 0,9 miljard op 30 juni.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding