Halfjaarcijfers PSA Peugeot Citroën iets beter

Peugeot Citroen heeft over het eerste halfjaar zes procent meer omzet geboekt. De operationele marge steeg 0,3 procentpunt.

Het bedrijf verkocht wereldwijd 1,76 miljoen auto’s, net zoveel als in het eerste halfjaar van 2006. In West-Europa, de markt die onder druk staat en waarin de concurrentie enorm is, wist PSA 1,27 miljoen auto’s te verkopen. Dat waren er in het eerste halve jaar van 2006 negenduizend minder. In totaal steeg de omzet met 5,9 procent naar 30,8 miljard euro. De operationele winst steeg naar 842 miljoen euro, waarmee de zo belangrijke operationele marge steeg van 2,4 naar 2,7 procent. Bij de automobieldivisie steeg de operationele winst met 76 procent tot 400 miljoen euro, wat een marge betekent van 1,7 procent op een omzet van bijna 24,2 miljard euro. De nieuwe topman Christian Streiff, die sinds februari aan het roer staat, schrijft de betere gang van zaken vooral toe aan de nieuwe modellen. Voor de tweede helft van het jaar mikt de groep op nog een lichte verbetering. Men verwacht dan wat meer invloed van het restructurerignsplan CAP 2010 waarover op 4 september meer details naar buiten worden gebracht. PSA zal zich in ieder geval ook blijven concentreren op Europa. "Alle grote volumefabrikanten kunnen in Europa geld verdienen. Dan kunnen wij dat ook", zegt Streiff in de zakenkrant Financial Times. Hij verklaarde ook geen auto zoals de Dacia Logan te zullen ontwikkelen. "Ik wil de toekomst van PSA niet op zo'n auto baseren." Gevraagd naar zijn belangstelling voor Volvo (Ford wil de Zweedse dochter wel kwijt) wilde Streiff geen commentaar geven. Maar hij voegde wel toe voor honderd procent open te staan voor allianties en 'op het moment dat we er klaar voor zijn' ook voor acquisities. PSA heeft tot dusver gekozen voor diverse vormen van samenwerking met bijvoorbeeld Fiat, Toyota en Ford en niet voor een echte alliantie zoals Renault die sloot met Nissan. Peugeot en Renault worden beide gezien als mogelijke kopers van Volvo omdat ze allebei geen premiummerk in de portfolio hebben en afhankelijk zijn van kleinere modellen die lagere marges hebben. Carlos Ghosn, de topman van Renault-Nissan, heeft overigens gezegd geen bod op Volvo te zullen doen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Halfjaarcijfers PSA Peugeot Citroën iets beter - Automobielmanagement.nl

Halfjaarcijfers PSA Peugeot Citroën iets beter

Peugeot Citroen heeft over het eerste halfjaar zes procent meer omzet geboekt. De operationele marge steeg 0,3 procentpunt.

Het bedrijf verkocht wereldwijd 1,76 miljoen auto’s, net zoveel als in het eerste halfjaar van 2006. In West-Europa, de markt die onder druk staat en waarin de concurrentie enorm is, wist PSA 1,27 miljoen auto’s te verkopen. Dat waren er in het eerste halve jaar van 2006 negenduizend minder. In totaal steeg de omzet met 5,9 procent naar 30,8 miljard euro. De operationele winst steeg naar 842 miljoen euro, waarmee de zo belangrijke operationele marge steeg van 2,4 naar 2,7 procent. Bij de automobieldivisie steeg de operationele winst met 76 procent tot 400 miljoen euro, wat een marge betekent van 1,7 procent op een omzet van bijna 24,2 miljard euro. De nieuwe topman Christian Streiff, die sinds februari aan het roer staat, schrijft de betere gang van zaken vooral toe aan de nieuwe modellen. Voor de tweede helft van het jaar mikt de groep op nog een lichte verbetering. Men verwacht dan wat meer invloed van het restructurerignsplan CAP 2010 waarover op 4 september meer details naar buiten worden gebracht. PSA zal zich in ieder geval ook blijven concentreren op Europa. "Alle grote volumefabrikanten kunnen in Europa geld verdienen. Dan kunnen wij dat ook", zegt Streiff in de zakenkrant Financial Times. Hij verklaarde ook geen auto zoals de Dacia Logan te zullen ontwikkelen. "Ik wil de toekomst van PSA niet op zo'n auto baseren." Gevraagd naar zijn belangstelling voor Volvo (Ford wil de Zweedse dochter wel kwijt) wilde Streiff geen commentaar geven. Maar hij voegde wel toe voor honderd procent open te staan voor allianties en 'op het moment dat we er klaar voor zijn' ook voor acquisities. PSA heeft tot dusver gekozen voor diverse vormen van samenwerking met bijvoorbeeld Fiat, Toyota en Ford en niet voor een echte alliantie zoals Renault die sloot met Nissan. Peugeot en Renault worden beide gezien als mogelijke kopers van Volvo omdat ze allebei geen premiummerk in de portfolio hebben en afhankelijk zijn van kleinere modellen die lagere marges hebben. Carlos Ghosn, de topman van Renault-Nissan, heeft overigens gezegd geen bod op Volvo te zullen doen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding