Toyota zet druk op de ‘plug-in hybrid’

Toyota gaat een ‘plug-in’ Prius testen op de Japanse wegen.

De race tussen de grote autofabrikanten wie de eerste zal zijn die een commercieel haalbare plug-in hybride op de markt brengt, is opnieuw aangewakkerd. Toyota wordt onder druk gezet door de beslissing van GM in 2010 zijn Chevrolet Volt op de markt te brengen en Ford kondigde deze maand een partnerschap aan met Soutern California Edison, een energiebedrijf, om oplaadbare batterijen te plaatsen in een twintigtal Fords Escape. Er zijn meer van deze initiatieven. Het grootste struikelblok voor alle fabrikanten is nog steeds de batterij. Die moet voldoende krachtig zijn in combinatie met een geringe massa en kleine afmetingen. De plug-in Toyota zal een hele kofferbak vol batterijen meeslepen waarop hij maar dertien kilometer kan rijden. Het duurt anderhalf uur voor ze weer geladen zijn. GM claimt dat zijn Chevrolet Volt 65 kilometer kan rijden op de batterijen alleen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toyota zet druk op de ‘plug-in hybrid’ - Automobielmanagement.nl

Toyota zet druk op de ‘plug-in hybrid’

Toyota gaat een ‘plug-in’ Prius testen op de Japanse wegen.

De race tussen de grote autofabrikanten wie de eerste zal zijn die een commercieel haalbare plug-in hybride op de markt brengt, is opnieuw aangewakkerd. Toyota wordt onder druk gezet door de beslissing van GM in 2010 zijn Chevrolet Volt op de markt te brengen en Ford kondigde deze maand een partnerschap aan met Soutern California Edison, een energiebedrijf, om oplaadbare batterijen te plaatsen in een twintigtal Fords Escape. Er zijn meer van deze initiatieven. Het grootste struikelblok voor alle fabrikanten is nog steeds de batterij. Die moet voldoende krachtig zijn in combinatie met een geringe massa en kleine afmetingen. De plug-in Toyota zal een hele kofferbak vol batterijen meeslepen waarop hij maar dertien kilometer kan rijden. Het duurt anderhalf uur voor ze weer geladen zijn. GM claimt dat zijn Chevrolet Volt 65 kilometer kan rijden op de batterijen alleen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding