Dat meldt Financial Times. Renault scoorde een operationele winst van 722 miljoen euro oftewel 3,5 procent van de omzet. In dezelfde periode van 2006 was dat 2,8 procent. Het bedrijf zegt dat de verkoopresultaten elders in de wereld plus de kostenbesparingen opwegen tegen de stijging van de grondstofprijzen en slechte verkoopresultaten in Europa, waar Renault tweederde van zijn afzet realiseert. De Europese verkopen van Renault pakten ruim negen procent lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar, maar buiten Europa namen ze met tien procent toe. Bovendien ging het goed met de bedrijfsauto’s. Al met al houdt Renault vast aan zijn target van drie procent voor de operationele marge over heel 2007. Alliantiepartner Nissan meldde deze week een daling van ruim drie procent van zijn operationele winst over het afgelopen kwartaal. Daardoor daalt ook het resultaat bij Renault omdat die minder geld binnen krijgt voor z’n aandeel. Renaults inkomsten uit Nissan over de periode daalden dan ook van 1,66 miljard euro naar 1,32 miljard. Maar Renault gaat voort op de ingeslagen weg met het herstructureringsplan Commitment 2009 dat onder meer voorziet in een toename van de afzet met achthonderdduizend eenheden per jaar en een operationele marge van zes procent. In het najaar wordt de nieuwe Laguna geïntroduceerd die qua kwaliteit in de topdrie van zijn segment wordt gepositioneerd. Buiten Europa vertrouwt Renault op het succes van de Dacia Logan (foto), op de verkoopresultaten in Zuid-Amerika en op de goede resultaten van de Koreaanse dochter Renault Samsung.