Winstgevendheid autoindustrie kan stukken beter

De internationale autoindustrie kan een afzetgroei van elf procent en een kostenreductie van twaalf procent realiseren.

Dat zeggen Roland Berger Strategy Consultants en IBM Global Business Services. Belangrijk hiervoor is dat de concurrentie binnen de merken teruggedrongen wordt en dat het verkooppersoneel een service- en kwaliteitsimpuls krijgt. Voor de mondiale autoindustrie is de reorganisatie van de verkoop- en distributienetwerken de laatste mogelijkheid op een significante prestatieverbetering. “De noodzaak tot kostenreductie heeft ertoe geleid dat fabrikanten de mogelijke efficiencyverbeteringen bij ontwikkeling en productie inmiddels hebben benut. Nu zullen zij zich concentreren op de verkoop- en distributienetwerken,” denkt René Seyger van Roland Berger. “Vandaag de dag gaat zo’n dertig procent van de verkoopprijs van auto’s op aan verkoop-, marketing- en distributiekosten. Hervorming ervan kan autofabrikanten aanzienlijke kostenbesparing en omzetgroei opleveren.” De verkoop- en distributiekosten van nieuwe auto’s in West-Europa bedragen ongeveer 92 miljard euro per jaar. Daar zou dus twaalf procent op bezuinigd kunnen worden, denken de onderzoekers. Meer hierover in AM 14 van 10 augustus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Winstgevendheid autoindustrie kan stukken beter - Automobielmanagement.nl

Winstgevendheid autoindustrie kan stukken beter

De internationale autoindustrie kan een afzetgroei van elf procent en een kostenreductie van twaalf procent realiseren.

Dat zeggen Roland Berger Strategy Consultants en IBM Global Business Services. Belangrijk hiervoor is dat de concurrentie binnen de merken teruggedrongen wordt en dat het verkooppersoneel een service- en kwaliteitsimpuls krijgt. Voor de mondiale autoindustrie is de reorganisatie van de verkoop- en distributienetwerken de laatste mogelijkheid op een significante prestatieverbetering. “De noodzaak tot kostenreductie heeft ertoe geleid dat fabrikanten de mogelijke efficiencyverbeteringen bij ontwikkeling en productie inmiddels hebben benut. Nu zullen zij zich concentreren op de verkoop- en distributienetwerken,” denkt René Seyger van Roland Berger. “Vandaag de dag gaat zo’n dertig procent van de verkoopprijs van auto’s op aan verkoop-, marketing- en distributiekosten. Hervorming ervan kan autofabrikanten aanzienlijke kostenbesparing en omzetgroei opleveren.” De verkoop- en distributiekosten van nieuwe auto’s in West-Europa bedragen ongeveer 92 miljard euro per jaar. Daar zou dus twaalf procent op bezuinigd kunnen worden, denken de onderzoekers. Meer hierover in AM 14 van 10 augustus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding