Het zal gaan om een nieuwe generatie lichte bedrijfswagens voor Nissan en varianten van de Dacia Logan. Topman Ghosn van beide merken zegt in de zakenkrant Financial Times dat de fabriek concurrerender zal zijn dan de fabrieken van Renault in Roemenië en Turkije en zeker zo goedkoop als die in China. Afgelopen weekend hebben de merken een eerste overeenkomst (memorandum of understanding) getekend met de Marokkaanse regering. Het wordt de grootste autofabriek in Marokko en een van de grootste in de regio rond de Middellandse Zee. Later dit jaar zal de deal definitief worden rondgemaakt. Renault en Nissan zullen zeshonderd miljoen euro investeren in het project plus nog eens twee- tot vierhonderd miljoen euro afhankelijk van de te produceren auto's. De fabriek zal in 2010 een capaciteit hebben van tweehonderdduizend eenheden per jaar; het is gepland dat die productie kan worden opgevoerd naar vierhonderdduizend op een later moment. Renault en Nissan moeten meer besparingen proberen te halen uit hun alliantie nu de groep in toenemende mate problemen heeft met zijn winstdoelstellingen. De merken kopen samen in en delen wel motoren en andere onderdelen en componenten maar de alliantie zou op het gebied van de gewone productie meer kunnen opleveren, aldus FT. Op dit moment bouwen Renault en Nissan ook een fabriek met Mahindra & Mahindra in India. Verder bouwen Renault en Nissan samen auto's in Mexico.