Dat blijkt uit een online Quick Scan van KPMG, ING en het NICCT (The Netherlands India Chamber of Commerce and Trade). De resultaten zijn deze middag (13 september) gepresenteerd in Amstelveen tijdens het India Symposium van deze drie partijen. In de Quick Scan gaven Nederlandse ondernemingen die zaken doen of willen gaan doen met India hun mening over handeldrijven met dit land. Acht van de 42 gepolste bedrijven komen uit de autobranche. Van alle respondenten zegt 79 procent dat Nederlandse bedrijven zich te veel richten op wat zij in India kunnen doen en te weinig naar wat zij in ons land kunnen betekenen voor Indiase bedrijven die zich richten op de Nederlandse of Europese markt. Het algemene ondernemersklimaat in India is volgens de meeste bedrijven positief: zeventig procent geeft als rapportcijfer een zeven of hoger. Lof is er onder meer voor de kwaliteit, kosten en beschikbaarheid van de beroepsbevolking. Men wil dan ook in een vroeg stadium actief worden in India, gezien de verwachte afzetmogelijkheden. Aftersales speelt in India een cruciale factor bij de aankoopbeslissing van een auto. Mensen rijden hun voertuig vaak helemaal op, waardoor een stabiele occasionmarkt ontbreekt in tegenstelling tot de situatie in onze regio. Maar besluitvormers voorspellen binnen afzienbare tijd een aanzienlijke groei in de lokale verkoop van auto’s (twintig procent) en onderdelen (dertig procent). De vervangingsmarkt spint garen bij de trend om onderhoud niet meer ad hoc te laten uitvoeren maar op basis van onderhoudsschema’s. Positieve vooruitzichten in India zijn er volgens de onderzoekers ook voor bedrijven met producten om auto’s er als nieuw te laten uitzien en voor producten die helpen de onderhoudskosten te reduceren.