Het afgelopen weekend is er tot in de kleine uurtjes doorgepraat om de kloof te dichten. GM had voorgesteld ongeveer 55 miljard dollar aan toekomstige verplichtingen over te boeken naar een fonds dat door de vakbond moet worden beheerd. Beide kampen zouden inmiddels gevorderd zijn in de besprekingen maar er is nog een aantal punten waarover onenigheid bestaat. Het huidige vierjarige contract, dat geldt voor tachtigduizend GM-medewerkers en maar liefst 432 duizend gepensioneerden, is afgelopen vrijdag verlopen. De vakbond heeft een voorlopig concept van het nieuwe GM-contract ook naar Ford en Chrysler gestuurd, de twee andere autofabrikanten in Detroit. GM ziet een reductie van de ziektekosten als topprioriteit om de bedrijfskosten te kunnen drukken. De kosten zijn veel te hoog om te kunnen concurreren met de buitenlandse automerken, in het bijzonder met Toyota. De ziektekosten voor de gepensioneerden zijn daarbij verreweg het grootste probleem omdat ze de veroorzaker zijn van meer dan de helft van het verschil van twintig dollar per uur tussen de personeelskosten van de autofabrikanten in Detroit en hun buitenlandse concurrenten. Het belangrijkste discussiepunt is de hoogte van de bijdrage die GM aan het fonds moet doen. Analisten verwachten dat het bedrijf tussen de 30 en de 35 miljard dollar zal betalen. Dat moet worden betaald in contanten, met aandelen en met het overschot in het pensioenfonds, aldus de zakenkrant Financial Times. De vakbond UAW zit in een moeilijke positie. De bond ziet in dat er wat moet gebeuren om de financiële problemen bij de autofabrikanten in Detroit op te lossen maar al te veel concessies gaan problemen opleveren met de achterban. En die moet het contract goedkeuren.