Universelen verliezen aandeel, meer technische info nodig

Een aantal autofabrikanten moet toch wel een beetje beter meewerken met het ter beschikking stellen van technische informatie aan onafhankelijke garages, vindt de Europese Commissie. Het gaat om Daimler (Mercedes), Fiat, GM en Toyota.

De fabrikanten zouden hun medewerking hebben toegezegd, waardoor de commissie ze niet officieel zal beschuldigen van het schenden van de regelgeving op dit gebied. De autofabrikanten ontsnappen hiermee ook aan een dikke boete. De Europese Commissie maakt zich al lange tijd zorgen over concurrentiepositie van onafhankelijke garage(keten)s in de autobranche. De commissie is van mening dat sommige autofabrikanten proberen de positie van hun eigen dealernetwerken te versterken door essentiële informatie achter te houden. Er is nu nieuwe aandacht voor het onderwerp omdat het marktaandeel van universele garages is gezakt. Volgens de commissie heeft dat ondermeer te maken met de problemen die universelen hebben met de beschikbaarheid van technische informatie van de nieuwste modellen. Neelie Kroes (concurrentie) zegt in de zakenkrant Financial Times: “Consumenten profiteren van concurrentie in de autobusiness door lagere arbeidslonen en goedkopere arbeidslonen. Universelen kunnen hun concurrentiepositie verliezen als ze geen toegang hebben tot relevante technische informatie.” Volgens de EC zouden sommige universele garages bij luxe merken tot vijftig procent goedkoper zijn dan merkdealers. In Duitsland is het verschil gemiddeld zestien procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Universelen verliezen aandeel, meer technische info nodig - Automobielmanagement.nl

Universelen verliezen aandeel, meer technische info nodig

Een aantal autofabrikanten moet toch wel een beetje beter meewerken met het ter beschikking stellen van technische informatie aan onafhankelijke garages, vindt de Europese Commissie. Het gaat om Daimler (Mercedes), Fiat, GM en Toyota.

De fabrikanten zouden hun medewerking hebben toegezegd, waardoor de commissie ze niet officieel zal beschuldigen van het schenden van de regelgeving op dit gebied. De autofabrikanten ontsnappen hiermee ook aan een dikke boete. De Europese Commissie maakt zich al lange tijd zorgen over concurrentiepositie van onafhankelijke garage(keten)s in de autobranche. De commissie is van mening dat sommige autofabrikanten proberen de positie van hun eigen dealernetwerken te versterken door essentiële informatie achter te houden. Er is nu nieuwe aandacht voor het onderwerp omdat het marktaandeel van universele garages is gezakt. Volgens de commissie heeft dat ondermeer te maken met de problemen die universelen hebben met de beschikbaarheid van technische informatie van de nieuwste modellen. Neelie Kroes (concurrentie) zegt in de zakenkrant Financial Times: “Consumenten profiteren van concurrentie in de autobusiness door lagere arbeidslonen en goedkopere arbeidslonen. Universelen kunnen hun concurrentiepositie verliezen als ze geen toegang hebben tot relevante technische informatie.” Volgens de EC zouden sommige universele garages bij luxe merken tot vijftig procent goedkoper zijn dan merkdealers. In Duitsland is het verschil gemiddeld zestien procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding