Capgemini: een op vijf wil auto wel online kopen

Eén op de vijf consumenten denkt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar twee procent: een vertienvoudiging dus. Dit is één van de veranderende trends bij de consument die is gebleken uit het nieuw

Er is speciaal gekeken naar het koopgedrag van de consument, het milieu, internetgebruik, lead management en de trouw van de klant. In totaal werden ruim tweeënhalfduizend consumenten ondervraagd in China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS. “Naarmate internet meer te bieden heeft, is de consument steeds beter geïnformeerd over auto’s. Vaak zijn ze de dealers en autobedrijven een stap voor”, aldus Nick Gill, baas van de Automotive Sector van Capgemini. “Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen hoe het online kanaal zich precies zal ontwikkelen, hebben we hier duidelijk te maken met een nog onaangeboorde bron die nader onderzoek behoeft. Bedrijven die online willen verkopen, moeten hun verkoopkanalen bijsturen.” Cars Online toont dat internet de belangrijkste bron van informatie is voor consumenten die op zoek zijn naar een andere auto. Tachtig procent van de ondervraagden gebruikt internet, maar de manier waarop verandert. Nieuwe online tools, zoals zoekmachines, blogs over auto’s en internetfora zijn een belangrijke informatiebron geworden voor autokopers, die voor een objectiever standpunt een beroep doen op websites van gewone gebruikers. Van de ondervraagde internetgebruikers gaf 29 procent aan gebruik te maken van consumer-to-consumer-sites (C2C) voor het opzoeken van informatie. Vorig jaar was dit nog 21 procent. Bijna acht van de tien respondenten gebruikt een zoekmachine. Bovendien wijst de consument de traditionele informatiesites af – twee jaar geleden nog de populairste informatiebron – ten gunste van websites van fabrikanten. Websites van fabrikanten zijn nu de meest geraadpleegde bron van informatie. Op dit moment bezit of least meer dan een kwart van de consumenten een auto die zuinig omspringt met brandstof. De helft geeft aan een zuinige auto te willen kopen of dit serieus in overweging te nemen. Maar internationaal zijn er duidelijke verschillen in de keuze voor groen. De impact op het milieu wordt eerder door de Europese consument dan door de consument uit de VS of China genoemd als primaire invloedsfactor. Naarmate het internetgebruik toeneemt, wordt de consument steeds veeleisender. Eenderde van de consumenten uit Europa en de VS verwacht binnen vier uur antwoord te krijgen op een verzoek via internet. Meer hierover in AM nummer 18 van 12 oktober

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Capgemini: een op vijf wil auto wel online kopen - Automobielmanagement.nl

Capgemini: een op vijf wil auto wel online kopen

Eén op de vijf consumenten denkt een auto te kopen via internet als dit mogelijk zou zijn. In 2001 was dit nog maar twee procent: een vertienvoudiging dus. Dit is één van de veranderende trends bij de consument die is gebleken uit het nieuw

Er is speciaal gekeken naar het koopgedrag van de consument, het milieu, internetgebruik, lead management en de trouw van de klant. In totaal werden ruim tweeënhalfduizend consumenten ondervraagd in China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS. “Naarmate internet meer te bieden heeft, is de consument steeds beter geïnformeerd over auto’s. Vaak zijn ze de dealers en autobedrijven een stap voor”, aldus Nick Gill, baas van de Automotive Sector van Capgemini. “Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen hoe het online kanaal zich precies zal ontwikkelen, hebben we hier duidelijk te maken met een nog onaangeboorde bron die nader onderzoek behoeft. Bedrijven die online willen verkopen, moeten hun verkoopkanalen bijsturen.” Cars Online toont dat internet de belangrijkste bron van informatie is voor consumenten die op zoek zijn naar een andere auto. Tachtig procent van de ondervraagden gebruikt internet, maar de manier waarop verandert. Nieuwe online tools, zoals zoekmachines, blogs over auto’s en internetfora zijn een belangrijke informatiebron geworden voor autokopers, die voor een objectiever standpunt een beroep doen op websites van gewone gebruikers. Van de ondervraagde internetgebruikers gaf 29 procent aan gebruik te maken van consumer-to-consumer-sites (C2C) voor het opzoeken van informatie. Vorig jaar was dit nog 21 procent. Bijna acht van de tien respondenten gebruikt een zoekmachine. Bovendien wijst de consument de traditionele informatiesites af – twee jaar geleden nog de populairste informatiebron – ten gunste van websites van fabrikanten. Websites van fabrikanten zijn nu de meest geraadpleegde bron van informatie. Op dit moment bezit of least meer dan een kwart van de consumenten een auto die zuinig omspringt met brandstof. De helft geeft aan een zuinige auto te willen kopen of dit serieus in overweging te nemen. Maar internationaal zijn er duidelijke verschillen in de keuze voor groen. De impact op het milieu wordt eerder door de Europese consument dan door de consument uit de VS of China genoemd als primaire invloedsfactor. Naarmate het internetgebruik toeneemt, wordt de consument steeds veeleisender. Eenderde van de consumenten uit Europa en de VS verwacht binnen vier uur antwoord te krijgen op een verzoek via internet. Meer hierover in AM nummer 18 van 12 oktober

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding