Het Britse sportwagenmerk, voluit Marcos Engineering Ltd in Kenilworth, Warwickshere was bijna vijftig jaar oud. Het maakte ooit LeMans-waardige raceauto’s. F1-coureur Jackie Stewart en ook Derke Bell beleefden hun racedebuut in een Marcos. In de jaren tachtig en negentig werd het merk in Nederland geïmporteerd door HNG, ook Mitsubishi-importeur. En sinds dit jaar werd het herboren merk gevoerd door CarConcern (car-concern.nl), gespecialiseerd in nieuwe en jong gebruikte auto’s en ook importeur van leuke lichte sportautomerken als Atom en PGO. Er kwam, in 2004, een nieuw en aansprekend model, de TSO GT2, met trekjes van de legendarische Jaguar E-type uit 1961. Het Britse autoblad TopGear oordeelde: karaktervolle ‘classic light British sportscar’. En de Marcos-fabriek kreeg zoveel bestellingen vanuit de hele wereld dat er een wachtlijst van een half jaar ontstond. De jonge Nederlandse coureur Yelmer Buurman was officieel fabriekstestrijder bij Marcos, en hij reed in de Britse F3-competitie. Dat is de kweekvijver voor de Formule 1. Alle seinen kortom stonden op groen. Sinds 2006 was zelfs een links gestuurde versie van de Marcos TSO GTC Coupé beschikbaar. Onder de motorkap een 5,7 liter V8-motor met 475 pk. De motor uit de Corvette en de Marcos kon er 400 km/u mee. De prijs was 120 duizend euro. ‘Hij blijft exclusief’, zei mededirecteur Christiaan de Klerk van CarConcern eerder dit jaar. Want: ‘Van zo’n Marcos verkopen we er slechts drie per jaar.’ De Canadese ict-investeerder Tony Stelliga financierde in 2002 de wederopstanding maar redde het niet om de fabriek winstgevend te maken. Hij wist ook geen andere investeerders aan boord te tillen. In een soort rouwbericht zegt algemeen directeur Stelliga dat zijn grote dankbaarheid uit gaat naar iedereen die onvermoeibaar werkte aan de herleving nog één keer van ‘the Great British Sports Car Company’.