Volgende week stemt het Europees Parlement over de voorstellen van Chris Davies. Hij wil structureel ruim twintig procent van de reclameruimte te reserveren voor milieukenmerken van de geadverteerde auto voor en gezondheidswaarschuwingen. Dat meldt Adformatie Online van het reclamevakblad Adformatie. Uitgeversorganisatie the European Federation of Magazines (FAEP) maakt zich zorgen over de precedentwerking die van het voorstel uitgaat. Het zou de eerste keer zijn dat het Europees Parlement reclame gebruikt voor een politieke boodschap, aldus een woordvoerder. FAEP vertegenwoordigt vijftienduizend Europese uitgevers die samen vijftigduizend bladen publiceren. Het zou gaan om een omzet van veertig miljard euro. De helft daarvan komt uit reclame. Gemiddeld wordt meer dan tien procent van die advertenties geleverd door autofabrikanten. Ondertussen gaat de lobby, ook uit de autobranche, verder in Brussel. Vakorganisatie de RAI Vereniging laat weten meer in zelfregulering te zien en een woordvoerder van de Acea, de koepel van Europese autofabrikanten, zegt hierover in overleg te zijn met de Europese Commissie.