Fiat blijft zoeken naar mogelijkheden om de kosten van de research en de productie te drukken. Sergio Marchionne, de topman van Fiat Group, heeft de onafhankelijkheid van zijn groep weten te bewaren door allerlei allianties te sluiten in plaats van zijn bedrijf te laten fuseren. Fiat heeft al eerder een deal in Rusland gesloten, namelijk met Severstal Auto. Daar gaat Fiat auto’s en bedrijfswagens produceren voor de Russische markt. Gisteren (15 oktober) hebben Fiat en Avtovaz gezegd dat zij een voorlopige overeenkomst hebben getekend. Ze gaan samen zoeken naar mogelijkheden het kwakkelende Avtovaz te helpen met uitbreiding bij de personenauto’s. In de komende maanden worden definitieve overeenkomsten getekend, is de verwachting. Marchionne zegt in het zakenblad Financial Times dat hij ervan overtuigd is dat Avtovaz opnieuw een krachtige speler zal worden in een markt met grote groeipotentie. Avtovaz is de fabrikant van Lada. Het bedrijf praatte al met diverse buitenlandse partijen sinds het eind 2005 onder beheer is gekomen van Rosoboronexport. Dat is een exporteur van wapens die eigendom is van de staat en wordt geleid door een naaste van president Poetin. Avtovaz bouwt nog steeds een miljoen auto’s per jaar maar krijgt steeds meer concurrentie van de import van buitenlandse auto’s. Bij Avtovaz werken honderdduizend mensen. Een deal met Fiat zou Avtovaz terugbrengen naar zijn roots. De eerste assemblagelijnen zijn destijds gekocht van Fiat en de eerste modellen waren gebaseerd op Fiats uit de jaren zestig.