Tussen 1970 en 2004 is het aantal ongelukken met fatale afloop opvallend teruggelopen. In Oostenrijk waren er 61 procent minder doden, in Frankrijk 65, Italië 45, Zweden 63 en Groot Brittannië 57 procent. In Duitsland vond de grootste vermindering plaats: 73 procent. Dit terwijl het aantal gereden kilometers in dertig jaar meer dan verdubbeld is. Ook tussen 2005 en 2006 is het aantal fatale ongelukken afgenomen. Dat neemt niet weg dat de ontwikkeling van meer en betere veiligheidssystemen onverminderd door gaat. BMW Forschung und Technik GmbH, een volledige dochter van BMW AG, levert een belangrijke bijdrage aan die ontwikkeling. Alle innovaties met betrekking tot het voorkomen van ongelukken zijn gebaseerd op gedetailleerde analyses van de oorzaken van ongelukken en de opeenvolgende gebeurtenissen die tot een ongeluk hebben geleid. De ontwikkeling van nieuwe technologie zal nooit de beslissing van de bestuurder uit handen kunnen nemen, maar is ontworpen om menselijke beperkingen zo ver mogelijk te compenseren. BMW’s Research & Technology is ondertussen bezig met nieuwe systemen die de bestuurder kunnen helpen. Zo wordt er gewerkt aan een remsysteem dat helpt bij het maken van een noodstop en dat voetgangers moet beschermen. Maar ook aan een zogenaamde intersection assistent die de bestuurder helpt om veilig kruisingen over te steken, een informatiesysteem dat waarschuwt als je in de verkeerde rijrichting rijdt en een bochtinformatiesysteem. Meer over dit onderwerp leest u in AM no. 20 van 9 november.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding