VW-werknemers verliezen rechtzaak tegen Porsche

De werknemers van Volkswagen hebben hun rechtzaak verloren. Zij wilden voorkomen dat Porsche een Europese holdingmaatschappij opricht waardoor de macht van de VW-werknemer en dus van vakbond IG Metall afneemt.

Porsche is met 31 procent de grootste aandeelhouder van Volkswagen en zal dat aandeel begin volgend jaar vergroten naar tenminste vijftig procent en daarmee Volkswagen eigenlijk overnemen. Porsche wil vervolgens een zogenoemde Societas Europaea (SE) oprichten, een Europees bedrijf. Daarmee voorkomt Porsche dat zijn werknemersvertegenwoordiging zal worden ondergesneeuwd door het véél grotere Volkswagen, zo meldt de zakenkrant Financial Times. Porsche wil dat er een fifty-fifty vertegenwoordiging komt van werknemers van Porsche AG en van Volkswagen AG. Onder de genoemde Volkswagenwet kon dat niet, omdat die verbood dat een aandeelhouder meer dan twintig procent van het stemrecht had, hoe groot zijn aandeel ook moge zijn. Die wet is afgelopen week al illegaal verklaard door het Europese Hof van Justitie. De werknemers van VW wilden op hun beurt met een gerechtelijke uitspraak meer zeggenschap afdwingen; zij zijn immers met 324 duizend personen terwijl Porsche maar twaalfduizend medewerkers heeft. Zonder de structuur van een SE, zou Volkswagen alle zetels in de raad van commissarissen opeisen in plaats van de 3-3-verdeling die Porsche wil. Volgens Porsche wordt de hele machtkwestie nogal overdreven omdat de Porsche Holding beslissingen neemt over de investeringen van Porsche. De eigen raad van commissarissen van Volkswagen, waar de werknemers de helft van de twintig zetels bezetten, blijft in tact om te beslissen over Volkswagen. Als bijvoorbeeld Porsche Holding een fabriek zou willen sluiten of de beloningsstructuur zou willen veranderen, zou het nog steeds de steun nodig hebben van de rvc van Volkswagen. De deelstaat Niedersaksen, die ruim twintig procent van de aandelen van Volkswagen bezit, heeft altijd gewaakt voor de belangen van de werkgelegenheid en zal waarschijnlijk de kant kiezen van de VW-werknemers. Hoe Porsche de vermeende inefficiëntie bij Volkswagen wil gaan oplossen, is dus nog een breedvertakt probleem. Er zou ook meningsverschil zijn tussen Wendelin Wiedeking (topman van Porsche) en Ferdinand Piëch. Wiedeking heeft al diverse krachtige uitspraken gedaan over het terugdringen van de macht van de VW-werknemers (cq de vakbond IG Metall). Piëch is de voorzitter van de rvc van Volkswagen en grootaandeelhouder van Porsche. Maar hij is bij Volkswagen aan de macht gekomen dankzij de steun van de werknemers. De VW-arbeiders staan wereldwijd bekend als de hoogstbetaalde maar improductiefste van de hele autoindustrie die ook nog eens de minste uren werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW-werknemers verliezen rechtzaak tegen Porsche - Automobielmanagement.nl

VW-werknemers verliezen rechtzaak tegen Porsche

De werknemers van Volkswagen hebben hun rechtzaak verloren. Zij wilden voorkomen dat Porsche een Europese holdingmaatschappij opricht waardoor de macht van de VW-werknemer en dus van vakbond IG Metall afneemt.

Porsche is met 31 procent de grootste aandeelhouder van Volkswagen en zal dat aandeel begin volgend jaar vergroten naar tenminste vijftig procent en daarmee Volkswagen eigenlijk overnemen. Porsche wil vervolgens een zogenoemde Societas Europaea (SE) oprichten, een Europees bedrijf. Daarmee voorkomt Porsche dat zijn werknemersvertegenwoordiging zal worden ondergesneeuwd door het véél grotere Volkswagen, zo meldt de zakenkrant Financial Times. Porsche wil dat er een fifty-fifty vertegenwoordiging komt van werknemers van Porsche AG en van Volkswagen AG. Onder de genoemde Volkswagenwet kon dat niet, omdat die verbood dat een aandeelhouder meer dan twintig procent van het stemrecht had, hoe groot zijn aandeel ook moge zijn. Die wet is afgelopen week al illegaal verklaard door het Europese Hof van Justitie. De werknemers van VW wilden op hun beurt met een gerechtelijke uitspraak meer zeggenschap afdwingen; zij zijn immers met 324 duizend personen terwijl Porsche maar twaalfduizend medewerkers heeft. Zonder de structuur van een SE, zou Volkswagen alle zetels in de raad van commissarissen opeisen in plaats van de 3-3-verdeling die Porsche wil. Volgens Porsche wordt de hele machtkwestie nogal overdreven omdat de Porsche Holding beslissingen neemt over de investeringen van Porsche. De eigen raad van commissarissen van Volkswagen, waar de werknemers de helft van de twintig zetels bezetten, blijft in tact om te beslissen over Volkswagen. Als bijvoorbeeld Porsche Holding een fabriek zou willen sluiten of de beloningsstructuur zou willen veranderen, zou het nog steeds de steun nodig hebben van de rvc van Volkswagen. De deelstaat Niedersaksen, die ruim twintig procent van de aandelen van Volkswagen bezit, heeft altijd gewaakt voor de belangen van de werkgelegenheid en zal waarschijnlijk de kant kiezen van de VW-werknemers. Hoe Porsche de vermeende inefficiëntie bij Volkswagen wil gaan oplossen, is dus nog een breedvertakt probleem. Er zou ook meningsverschil zijn tussen Wendelin Wiedeking (topman van Porsche) en Ferdinand Piëch. Wiedeking heeft al diverse krachtige uitspraken gedaan over het terugdringen van de macht van de VW-werknemers (cq de vakbond IG Metall). Piëch is de voorzitter van de rvc van Volkswagen en grootaandeelhouder van Porsche. Maar hij is bij Volkswagen aan de macht gekomen dankzij de steun van de werknemers. De VW-arbeiders staan wereldwijd bekend als de hoogstbetaalde maar improductiefste van de hele autoindustrie die ook nog eens de minste uren werken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding