De belangrijkste oorzaak is een afschrijving van belastingvoordelen waarop men in het verleden gerekend had in Amerika, Canada en Duitsland. Maar nu is gebleken dat het bedrijf niet aan de eisen voldoet om van die belastingvoordelen gebruik te kunnen maken, moesten ze uit de boeken worden gehaald. Bovendien lijdt het financieringsbedrijf GMAC, waar GM nog 49 procent van in handen heeft, hevige verliezen als gevolg van de problemen met de hypotheken in Amerika. Afgezien van deze ‘incidentele’ verliezen, was het verlies in het derde kwartaal 1,6 miljard dollar terwijl dat in het derde kwartaal van 2006 nog een positief resultaat was van een half miljard. Maar in de Noord-Amerikaanse markt zijn de verliezen beperkt gebleven: GM boekte daar 247 miljoen dollar verlies in plaats van 660 miljoen vorig jaar. Maar de financiële topman Fritz Henderson verklaart in Financial Times dat zijn bedrijf de dalende VS-autoverkopen, stijgende metaalprijzen en de waardestijging van de Canadese dollar niet had zien aankomen voor 2007. De autoverkopen over de eerste tien maanden zijn tweeënhalf procent lager dan vorig jaar en de verwachting is dat slappe verkoop in 2008 zal aanhouden. GM hoopt dat de verkoop gestimuleerd zal worden door cross-overs en door nieuwe versies van de Chevrolet Malibu en de Cadillac CTS sedan. In Europa nam het verlies toe van 39 miljoen tot 90 miljoen dollar, vooral door de tegenvallende autoverkopen in Duitsland en door ongunstige koersontwikkelingen. De resultaten worden negatief beïnvloed door het feit dat de meeste Europese GM-fabrieken in de eurozone staan en de snel groeiende verkoopmarkten, zoals Rusland, erbuiten liggen”, aldus Henderson. Verder heeft GM wel winst weten te boeken in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. De winst verdubbelde bijna tot 340 miljoen dollar.