Porsche verdient meer dan ooit maar niet met Porsches

Porsche heeft een recordwinst gemaakt van 5,85 miljard euro. Maar de winst op het bouwen en verkopen van zijn auto’s was maar één miljard.

Porsche verdient dus drie keer zoveel aan aandelenhandel dan aan de core-business van het bouwen en verkopen van auto’s. Porsche verdiende 3,6 miljard euro met aandelen, nog eens 521 miljoen kwam van het herwaarderen van zijn aandeel van 31 procent in Volkswagen AG. Bovendien kwam er 702 miljoen binnen als het aandeel (van Porsche) in de winst van Volkswagen. Zo geredeneerd, is dus maar 1,05 miljard euro van de winst afkomstig van de core-business van Porsche. Sportwagenfabrikant Porsche staat al tijden bekend als de meest winstgevende autofabrikant. En het afgelopen boekjaar 2006-2007 (tot en met juli) is zoals het behoort: een recordwinst voor belastingen van maar liefst 5,85 miljard euro. Maar het blijkt dat in dat bedrag dus 4,8 miljard aan bijzondere baten zitten. De winst is ten opzichte van het vorige jaar feitelijk zelfs afgenomen. Dat is veroorzaakt door de hoge investeringen die Porsche moet doen op drie vlakken: de ontwikkeling van het model Panamera, de hybride-aandrijving en de gevolgen van de zwakke dollar. Het dividend van Porsche is met maar liefst 145 procent verhoogd. Volgens een analist in Automobilwoche heeft Porsche dat gedaan om calculerende investeerders te paaien. Die hebben immers hun geld in een exclusieve sportwagenfabrikant gestoken maar krijgen nu in toenemende mate te maken met een volumefabrikant door het gaandeweg overnemen van VW-aandelen door Porsche, met alle risico’s van dien. Bovendien hebben deze aandeelhouders er geen enkele invloed op omdat alle stemgerechtigde aandelen in handen zijn van de families Porsche en Piëch. Die families hebben zelf de royale dividendverhoging (aan zichzelf) goedgekeurd. Van de 384 miljoen euro dividend gaat 192 miljoen naar deze twee grootaandeelhoudersfamilies en slechts een marginaal hoger bedrag (192,5 miljoen) gaat naar de andere (preferente) aandeelhouders. Dat is ongebruikelijk in de financiële wereld; preferente aandeelhouders krijgen meestal een flinke bonus als compensatie voor het feit dat ze geen stemrecht hebben. De hoge dividenduitkering is niet goed verklaarbaar omdat van de winst eigenlijk de geplande deelnameverhoging in Volkswagen gefinancierd zou moeten worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Porsche verdient meer dan ooit maar niet met Porsches - Automobielmanagement.nl

Porsche verdient meer dan ooit maar niet met Porsches

Porsche heeft een recordwinst gemaakt van 5,85 miljard euro. Maar de winst op het bouwen en verkopen van zijn auto’s was maar één miljard.

Porsche verdient dus drie keer zoveel aan aandelenhandel dan aan de core-business van het bouwen en verkopen van auto’s. Porsche verdiende 3,6 miljard euro met aandelen, nog eens 521 miljoen kwam van het herwaarderen van zijn aandeel van 31 procent in Volkswagen AG. Bovendien kwam er 702 miljoen binnen als het aandeel (van Porsche) in de winst van Volkswagen. Zo geredeneerd, is dus maar 1,05 miljard euro van de winst afkomstig van de core-business van Porsche. Sportwagenfabrikant Porsche staat al tijden bekend als de meest winstgevende autofabrikant. En het afgelopen boekjaar 2006-2007 (tot en met juli) is zoals het behoort: een recordwinst voor belastingen van maar liefst 5,85 miljard euro. Maar het blijkt dat in dat bedrag dus 4,8 miljard aan bijzondere baten zitten. De winst is ten opzichte van het vorige jaar feitelijk zelfs afgenomen. Dat is veroorzaakt door de hoge investeringen die Porsche moet doen op drie vlakken: de ontwikkeling van het model Panamera, de hybride-aandrijving en de gevolgen van de zwakke dollar. Het dividend van Porsche is met maar liefst 145 procent verhoogd. Volgens een analist in Automobilwoche heeft Porsche dat gedaan om calculerende investeerders te paaien. Die hebben immers hun geld in een exclusieve sportwagenfabrikant gestoken maar krijgen nu in toenemende mate te maken met een volumefabrikant door het gaandeweg overnemen van VW-aandelen door Porsche, met alle risico’s van dien. Bovendien hebben deze aandeelhouders er geen enkele invloed op omdat alle stemgerechtigde aandelen in handen zijn van de families Porsche en Piëch. Die families hebben zelf de royale dividendverhoging (aan zichzelf) goedgekeurd. Van de 384 miljoen euro dividend gaat 192 miljoen naar deze twee grootaandeelhoudersfamilies en slechts een marginaal hoger bedrag (192,5 miljoen) gaat naar de andere (preferente) aandeelhouders. Dat is ongebruikelijk in de financiële wereld; preferente aandeelhouders krijgen meestal een flinke bonus als compensatie voor het feit dat ze geen stemrecht hebben. De hoge dividenduitkering is niet goed verklaarbaar omdat van de winst eigenlijk de geplande deelnameverhoging in Volkswagen gefinancierd zou moeten worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding