Avtovaz gaat samenwerken met Renault

Het is een beetje een verrassing maar het Russische Avtovaz heeft Renault gekozen als strategische partner. En dus niet GM of Fiat of Magna.

De vriendschap tussen Poetin en Sarkozy zou hierbij weleens een rol kunnen hebben gespeeld want Sarkozy sprak onlangs van ‘dear Vladimir’ en feliciteerde Poetin als enige westerse leider met zijn verkiezingsoverwinning. In ieder geval gaat Avtvaz 25 procent van de aandelen verkopen aan Renault om te komen tot een strategische alliantie. De verwachting was dat het Franse bedrijf de minste kans had op een samenwerking met de grootste Russische autofabrikant die het overigens erg moeilijk heeft. In Togliatti is inmiddels het contract getekend. Renault heeft het langst onderhandeld met Avtovaz maar een bron heeft verklaard dat het voorstel van Renault onacceptabel was, zo meldt Automotive News Europa. Renault wilde namelijk auto’s assembleren bij Avtovaz onder zijn eigen merk en Renault zou ook een meerderheid in het bedrijf willen hebben. Velen dachten dat Magna de winnaar zou worden. Magna is voor twintig procent eigendom van Oleg Deripaska, die het ook bij autofabrikant GAZ voor het zeggen heeft. GAZ is de tweede autofabrikant van Rusland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Avtovaz gaat samenwerken met Renault - Automobielmanagement.nl

Avtovaz gaat samenwerken met Renault

Het is een beetje een verrassing maar het Russische Avtovaz heeft Renault gekozen als strategische partner. En dus niet GM of Fiat of Magna.

De vriendschap tussen Poetin en Sarkozy zou hierbij weleens een rol kunnen hebben gespeeld want Sarkozy sprak onlangs van ‘dear Vladimir’ en feliciteerde Poetin als enige westerse leider met zijn verkiezingsoverwinning. In ieder geval gaat Avtvaz 25 procent van de aandelen verkopen aan Renault om te komen tot een strategische alliantie. De verwachting was dat het Franse bedrijf de minste kans had op een samenwerking met de grootste Russische autofabrikant die het overigens erg moeilijk heeft. In Togliatti is inmiddels het contract getekend. Renault heeft het langst onderhandeld met Avtovaz maar een bron heeft verklaard dat het voorstel van Renault onacceptabel was, zo meldt Automotive News Europa. Renault wilde namelijk auto’s assembleren bij Avtovaz onder zijn eigen merk en Renault zou ook een meerderheid in het bedrijf willen hebben. Velen dachten dat Magna de winnaar zou worden. Magna is voor twintig procent eigendom van Oleg Deripaska, die het ook bij autofabrikant GAZ voor het zeggen heeft. GAZ is de tweede autofabrikant van Rusland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding