Auto-industrie: R&D sleutel tot nieuwe markten

De Europese auto-industrie verplaatst haar onderzoeksactiviteiten naar China en India vooral om toegang te verwerven tot deze nieuwe, snelgroeiende markten. De daar aanwezige technologische kennis is een minder belangrijk argument.

Tot die conclusie komt Roland Berger Strategy Consultants op basis van zijn studie Globalization of R&D. Het bureau interviewde experts van meer dan honderd internationale bedrijven, verdeeld over zes industrieën: automotive, chemie, farma, maakindustrie, IT en consumentengoederen. Volgens het bureau is kostenbesparing over het algemeen niet de belangrijkste drijfveer om R&D te verplaatsen naar het buitenland. Het gaat veel meer om de aanwezige kennis en om een soepele entree op deze nieuwe markten. Voor de auto-industrie echter is techniek vooral een sleutel om toegang te krijgen tot opkomende markten. De techniek is van minder belang en fungeert eerder als middel dan als doel op zichzelf. Bij Roland Berger weet oOnderzoeker Benno van Dongen waarom: "In deze sector (auto-industrie, red.) werken partijen graag met enkele centraal gecoördineerde R&D-centra, ondersteund door kleinere afdelingen die inspelen op lokaal verschillende behoeften. De farmaceutische industrie daarentegen, zoekt vooral technologische hotspots op, terwijl de chemische industrie markttoegang en technologische kennisvergroting even belangrijk vindt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Auto-industrie: R&D sleutel tot nieuwe markten - Automobielmanagement.nl

Auto-industrie: R&D sleutel tot nieuwe markten

De Europese auto-industrie verplaatst haar onderzoeksactiviteiten naar China en India vooral om toegang te verwerven tot deze nieuwe, snelgroeiende markten. De daar aanwezige technologische kennis is een minder belangrijk argument.

Tot die conclusie komt Roland Berger Strategy Consultants op basis van zijn studie Globalization of R&D. Het bureau interviewde experts van meer dan honderd internationale bedrijven, verdeeld over zes industrieën: automotive, chemie, farma, maakindustrie, IT en consumentengoederen. Volgens het bureau is kostenbesparing over het algemeen niet de belangrijkste drijfveer om R&D te verplaatsen naar het buitenland. Het gaat veel meer om de aanwezige kennis en om een soepele entree op deze nieuwe markten. Voor de auto-industrie echter is techniek vooral een sleutel om toegang te krijgen tot opkomende markten. De techniek is van minder belang en fungeert eerder als middel dan als doel op zichzelf. Bij Roland Berger weet oOnderzoeker Benno van Dongen waarom: "In deze sector (auto-industrie, red.) werken partijen graag met enkele centraal gecoördineerde R&D-centra, ondersteund door kleinere afdelingen die inspelen op lokaal verschillende behoeften. De farmaceutische industrie daarentegen, zoekt vooral technologische hotspots op, terwijl de chemische industrie markttoegang en technologische kennisvergroting even belangrijk vindt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding